UOKiK przestrzega kierowcówInspekcja Handlowa skontrolowała w ubiegłym blisko sześćdziesiąt partii zimowych płynów do spryskiwaczy szyb samochodowych oraz czternaście partii zimowych koncentratów do spryskiwaczy, kwestionując tyle samo płynów i jeden koncentrat. Zarzuty kontrolerów dotyczyły głównie oznakowania, m.in. braku napisu o treści: w razie połknięcia niezwłocznie zasięgnij porady lekarza ? pokaż opakowanie albo etykietę, braku adresu strony internetowej, na której można sprawdzić wykaz składników produktu, a także braku lub niepełnego adresu przedsiębiorcy wprowadzającego produkt do obrotu. Kwestionowano także brak zamknięć utrudniających otwarcie przez dzieci opakowań płynów, w których zawartość metanolu wynosi co najmniej 3 proc. Ponadto Inspekcja Handlowa, kontrolowała czy rzeczywista temperatura zamarzania oferowanych na rynku zimowych płynów do spryskiwaczy jest zgodna z deklaracją producenta. Jeżeli temperatura krystalizacji zimowego płynu jest zbyt wysoka, może to prowadzić do zamarzania na szybie i utraty widoczności podczas jazdy. Pracownicy IH będą kontrolowali w całym kraju jakość i oznakowanie m.in. zimowych płynów i koncentratów do spryskiwaczy szyb samochodowych oraz akumulatorów samochodowych.
Jeżeli przed sezonem zimowym mamy w planach zakup nowego ogumienia, warto pamiętać, że od ubiegłego roku obowiązują nowe przepisy, zgodnie z którymi opony oferowane konsumentom powinny mieć naklejoną na bieżniku etykietę określającą klasę efektywności paliwowej, hałasu toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Dane te dostawca powinien podać także na drukowanej etykiecie w odniesieniu do każdej partii dostarczonych opon, a także we wszystkich materiałach promocyjnych (np. instrukcjach, broszurach, ulotkach, katalogach) i na stronach internetowych. Dotyczy to opon, zarówno letnich jak i zimowych, które wyprodukowano po 1 lipca 2012 r.
Będąc posiadaczem auta z silnikiem Diesla warto pamiętać o tym, że w sezonie zimowym zmieniają się wymagania jakościowe dla oleju napędowego sprzedawanego na stacjach paliw. W niskich temperaturach z oleju napędowego wytrąca się parafina, blokująca m.in. filtr paliwa. Jeżeli w baku diesla znajduje się letnie paliwo problemy mogą się pojawić już przy temperaturze 0°C. Nieodpowiedni olej napędowy może uniemożliwić uruchomienie silnika. Z tego względu w okresach występowania temperatur ujemnych w silnikach diesla stosuje się paliwo, którego temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP) pozwala na jego eksploatację. W okresach przejściowych tj. od 1 marca do 15 kwietnia i od 1 października do 15 listopada wartość tego parametru powinna wynosić maksymalnie -10°C. Natomiast od 16 listopada do końca lutego (okres zimowy) temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP) paliwa do diesli powinna wynosić nie więcej niż -20°C. Ewentualnie stacje paliw mogą oferować olej napędowy o podwyższonej mrozoodporności, tzw. arktyczny, którego dopuszczalna CFPP wynosi do -32°C. Poza tym dla oleju arktycznego określony jest limit temperatury mętnienia (po jej przekroczeniu zaczyna się proces wydzielania pierwszych drobnych kryształów parafin), który wynosi maksymalnie -22°C. Jeżeli paliwo nie spełnia określonych parametrów i np. uszkodziło silnik ? kierowca powinien złożyć reklamację u właściciela stacji, okazując dowód zakupu. Gdy nie zgodzi się on z naszym żądaniem, można dochodzić swoich praw na drodze sądowej, korzystając z bezpłatnej pomocy rzeczników konsumentów.
Źródło: www.uokik.gov.pl |