Instytut Badań Edukacyjnych udostępnił raport z tegorocznego Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów
Trzecia edycja tego powszechnego i dobrowolnego badania trzecioklasistów, którego podstawowym celem jest dostarczenie szkołom informacji wzbogacających wiedzę na temat poziomu wiadomości i umiejętności poszczególnych uczniów oraz całych zespołów klasowych kończących pierwszy etap edukacji, odbyła się w maju. Wzięło w niej udział i przesłało informacje o uczniowskich rozwiązaniach 8837 szkół z całej Polski.
Wyniki pomagają ocenić, na ile szkoła przygotowuje uczniów do wykorzystywania posiadanych wiadomości i umiejętności oraz rozwiązywania problemów, czyli radzenia sobie z nowymi sytuacjami z którymi często będą się stykać w dalszej edukacji i w życiu. Pomagają również wnioskować, w jakim stopniu na etapie edukacji wczesnoszkolnej realizowane są zapisy obowiązującej podstawy programowej w zakresie: celów kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (czytanie, myślenie matematyczne, umiejętność komunikowania się w języku ojczystym), treści nauczania edukacji polonistycznej i edukacji matematycznej na pierwszym etapie kształcenia.
Szkoły otrzymały do swojej dyspozycji raporty klasowe, klasowe zbiorcze oraz raporty szkolne z informacjami na temat osiągnięć poszczególnych uczniów, klas i całej szkoły. Raport ogólnopolski przedstawia wyniki populacji i zawiera wskazania, jak te raporty cząstkowe interpretować oraz jak korzystać z nich w planowaniu i realizacji pracy dydaktycznej. Dzięki temu może stać się jednym z elementów wewnętrznej ewaluacji sposobu funkcjonowania szkoły i poszukiwania metod doskonalenia jej codziennej praktyki edukacyjnej. Wyniki badania nie mogą przesądzać o ostatecznej ocenie ani ucznia, ani nauczyciela. Należy brać pod uwagę cały okres trzyletniej pracy oraz specyfikę grupy dzieci, z którymi nauczyciel pracuje, w tym również środowisko, sytuację rodzinną itp. Natomiast udział w badaniu powinien być traktowany jako szansa na wzbogacenie wiedzy o uczniach, na dostrzeżenie ich potencjału oraz na skorzystanie z sugestii, w jaki sposób wykorzystać go dla rozwijania umiejętności dzieci. |