Prezentujemy nowości w Bibliotece Pedagogicznej, zawierające propozycje gier i zabaw dla dzieci młodszych do praktycznego wykorzystania przez nauczycieli, terapeutów, pedagogów szkolnych, wychowawców świetlic, rodziców, studentów kierunków pedagogicznych:
* Pierwszą pozycją jest książka Hanny Trawińskiej: Zabawy rozwijające dla małych dzieci. Cz. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2006, nr inw. 30062. Powstała ona na podstawie literatury dla przedszkoli oraz własnych doświadczeń autorki, która jest wychowawczynią w żłobku. Prezentowana pozycja zawiera zestawy zabaw i ćwiczeń rozwijających umiejętności motoryczne i umysłowe dzieci. Zawiera m.in. propozycje zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych, zabaw dydaktycznych, zabaw umuzykalniających, manipulacyjno?konstrukcyjnych i zabaw tematycznych. Dodatkowo autorka zamieszcza tu roczne plany zajęć dydaktycznych oraz wiele wskazówek dotyczących planowania pracy dydaktycznej. Prezentowana pozycja zawiera teksty piosenek i wierszyków przeznaczonych dla tej grupy wiekowej.
Omawiana praca, jak sugeruje autorka, przeznaczona jest dla wychowawców pracujących w żłobkach i domach małego dziecka. Może być też wykorzystywana jako literatura pomocnicza przez uczennice liceów medycznych. Mogą z niej również korzystać rodzice i opiekunowie.
* Drugą pozycją prezentującą tematykę zabaw jest książka Jadwigi Andrychowskiej?Biegacz: Gry i zabawy dla dzieci młodszych: 50 przykładów zajęć do praktycznego wykorzystania. Wyd. 2 popr. Rzeszów: Wydawnictwo ?Fosze?, 2008, nr inw. 30201. Książka przedstawia propozycje zabaw ze śpiewem, zadań plastyczno?technicznych, ćwiczeń opartych na technikach psychogimnastyki, psychodramy, arteterapii, w tym muzykoterapii. Układ książki jest przejrzysty. Osobno zawiera listę utworów, które są tłem opowiadań oraz nuty i opis piosenek.
Dodatkowym atutem prezentowanej pozycji jest dodatek w postaci płyty CD. Na płycie umieszczone są zabawy i piosenki ze śpiewem. Omawiana publikacja może być pomocna w pracy nauczycieli, terapeutów, pedagogów szkolnych, wychowawców świetlic i instruktorów domów kultury. Może być wykorzystywana jako literatura pomocnicza przez studentów kierunków pedagogicznych.
|