tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Sport

 Zwycięstwo Gimnazjum nr 1

 
Coca?Cola Cup 2012

Opinia o dysleksji tylko w klasach IV?VI szkoły podstawowej
Od roku szkolnego 2011/2012 nastąpiły istotne zmiany w procedurach diagnozowania i opiniowania w kierunku dysleksji rozwojowej. Także szkoły otrzymały nowe zadania i obowiązki, dotyczące opieki nad uczniami z trudnościami szkolnymi różnego typu, w tym z dysleksją. Zgodnie ze znowelizowanymi zapisami rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU nr 83, poz. 562 z późniejszymi zmianami) opinię stwierdzającą tzw. specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia) będzie można wydać uczniom jdynie klas IV?VI szkoły podstawowej.
Pozostawiono także możliwość diagnozowania w tym kierunku na dalszych etapach edukacyjnych (jeśli wcześniej uczeń nie posiadał opinii), jednak tu wymagane jest przejście dość skomplikowanej procedury:
? nauczyciel bądź specjalista prowadzący zajęcia z uczniem formułuje wniosek wraz z uzasadnieniem,
? po uzyskaniu zgody rodziców lub pełnoletniego ucznia przedkłada wniosek do dyrektora szkoły,
? dyrektor szkoły zasięga w sprawie tego wniosku opinii Rady Pedagogicznej,
? wniosek wraz z tą opinią oraz uzasadnieniem dyrektor szkoły przekazuje do poradni psychologiczno?pedagogicznej,
? poradnia podejmuje działania diagnostyczne, zakończone wydaniem stosownej opinii (stwierdzającej, czy trudności ucznia mają podłoże dyslektyczne, czy nie).

Opinie o specyficznych trudnościach w uczeniu się ważna na całą drogę kształcenia
Obok pewnych utrudnień pojawiły się też jednak ułatwienia. Jednocześnie uchylono bowiem konieczność aktualizacji opinii na każdym etapie edukacyjnym. Dotychczas, aby skorzystać np. z udogodnień egzaminacyjnych należało zgłosić się do poradni celem wykonania badań kontrolnych i wydania nowej opinii. Obecnie raz wydana opinia stwierdzająca specyficzne trudności w uczeniu się jest podstawą do objęcia ucznia stosowną pomocą, indywidualizacji i dostosowania wymagań na zajęciach szkolnych oraz dostosowania warunków egzaminacyjnych na wszystkich etapach edukacyjnych. Dotychczas wydane opinie, stwierdzające specyficzne trudności w uczeniu się, zachowują swoją ważność. Warunkiem skorzystania z dostosowania warunków na sprawdzianach i egzaminach pozostaje nadal złożenie jej do dyrektora szkoły w terminie do 15 października roku szkolnego, w którym uczeń przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu. W wypadku matury opinię składa się wraz z deklaracją o wybranych przedmiotach maturalnych.

Dla kogo udogodnienia na sprawdzianach i egzaminach
Warto w tym miejscu przypomnieć, że nie każda opinia poradni jest podstawą dostosowania warunków na sprawdzianach i egzaminach, w tym zwłaszcza do wydłużenia czasu jego trwania, o co często pytają rodzice uczniów. Przysługuje ono uczniom ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się (na podstawie opinii poradni) oraz uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub nauczania indywidualnego. Istnieje również możliwość objęcia pewnymi formami wsparcia na sprawdzianach i egzaminach uczniów chorych przewlekle lub np. z czasową niesprawnością rąk uniemożliwiającą pisanie ? tu podstawą jest zaświadczenie lekarskie. Szczegółowe zasady dostosowania warunków i sprawdzianów są corocznie publikowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Już 1 września można się z nimi zapoznać na stronie internetowej CKE w sekcji ?Komunikaty dyrektora CKE? (www.cke.edu.pl).
Od tego roku szkolnego jest również możliwe, aby decyzją Rady Pedagogicznej szkoły uczniowie, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, ci którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą oraz uczniowie z zaburzeniami komunikacji językowej mogli przystąpić do egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych (warunkiem jest, aby ci uczniowie byli wcześniej objęci pomocą psychologiczno?pedagogiczną w szkole, ze względu na te właśnie trudności). Od przyszłego roku szkolnego będzie to również możliwe na innych etapach edukacyjnych.

Więcej pomocy w szkole, nadal możliwość korzystania z pomocy poradni
W bieżącym roku szkolnym zmieniono również zasady udzielania uczniom pomocy psychologiczno ? pedagogicznej w szkołach. W tym roku szkolnym dotyczą one szkół i oddziałów specjalnych, przedszkoli i gimnazjów, zaś od roku szkolnego 2012/13 będą również obowiązywały w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych. Wynikają one z nowego rozporządzenia MEN z dnia 17.11.2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno?pedagogicznej w publicznych przedszkolach szkołach i placówkach (DzU nr 228, poz. 1487). Stanowi ono m.in., że w klasach I?III nauczyciele są zobowiązani prowadzić wśród dzieci obserwacje i pomiary pedagogiczne w kierunku wykrywania ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się. Nie znaczy to oczywiście, że poradnia jest z takiej diagnostyki zwolniona ? każdy rodzic może zgłosić dziecko na badania specjalistyczne, jeśli obserwuje lub podejrzewa u niego jakieś trudności bądź po prostu chciałby sprawdzić, czy prawidłowo się rozwija. Nadal możliwe jest również korzystanie z pomocy psychologów, pedagogów i logopedów w poradni.
Szkoła powinna zapewnić uczniom z różnego rodzaju trudnościami specjalistycjzne formy pomocy (np. zajęcia logopedyczne, korekcyjno?kompensacyjne, socjoterapeutyczne, dydaktyczno ? wyrównawcze) i nie jest do tego wymagana opinia poradni. Jednak jeśli uczeń takową opinię posiada szkoła jest zobowiązana objąć go formami pomocy w niej wskazanymi. Dotyczy to nie tylko opinii stwierdzającej specyficzne trudności w uczeniu, ale także każdej innej, w której wskazano, że uczniowi potrzebna jest pomoc psychologiczno?pedagogiczna. Opinia poradni jest także zbiorem wskazówek dla nauczycieli, którzy na jej podstawie są obowiązani indywidualizować pracę z uczniem, stosownie do jego możliwości i potrzeb rozwojowych. Warto przy tym pamiętać, że korzystanie z diagnozy i zajęć specjalistycznych jest dobrowolne i nieodpłatne (zarówno w szkole, jak i w poradni), ale konieczne jest, aby wyrazili na nie zgodę rodzice lub opiekunowie prawni, ew. pełnoletni uczeń.
Rodziców, uczniów i nauczycieli zainteresowanym bardziej szczegółowymi informacjami zapraszamy do Poradni Psychologiczno?Pedagogicznej w Opocznie lub filii w Drzewicy oraz na stronę internetową Poradni (www.opocznopowiat.pl, w sekcji Oświata/Placówki oświatowe).


ZG   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 41 (744) z dnia 14 Października 2011r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »