tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Finanse

 ZUS (elektronicznym) frontem do klienta

 
Klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi mogą załatwić już bez wychodzenia z domu ? przez Internet lub telefonicznie. Aby jednak w pełni skorzystać z uruchomionej w połowie czerwca Platformy Usług Elektronicznych (PUE), niezbędne będzie założenie zaufanego profilu i posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego


Platforma Usług Elektronicznych (PUE) to nowy portal informacyjny, który ma ułatwić życie klientom ZUS. Dzięki niej bez konieczności odwiedzania placówki będzie można np. uzyskać informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, sprawdzić wszelkie swoje dane zamieszczone na koncie w ZUS, a także złożyć i odebrać niezbędne dokumenty oraz rozliczyć składki.
? Po rejestracji na stronie pue.zus.pl i uwierzytelnieniu swojego profilu każdy klient ZUS będzie mógł m.in. sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS, śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e?mailem lub SMS?em, a także rezerwować wizyty w placówce ZUS ? wyjaśnia Aleksandra Musialik, rzeczniczka prasowa tomaszowskiego oddziału ZUS.
W PUE swoje panele mają ubezpieczeni, świadczeniobiorcy i płatnicy składek (czyli pracodawcy). Osoby pracujące (ubezpieczeni) dzięki elektronicznej platformie mogą sprawdzić, np. czy firma, w której są zatrudnione odprowadza za nie składki (i od jakiej pensji) oraz czy płaci regularnie ubezpieczenie zdrowotne. Mogą też skorzystać z kalkulatora emerytalnego, który wyliczy prognozowaną emeryturę. Niektórzy świadczeniobiorcy sprawdzą informacje o przyznanych i wypłacanych im świadczeniach, a także otrzymają dostęp do formularza PIT. ? Informacja o przyznanych i wypłacanych emeryturach jest dostępna tylko dla tych klientów ZUS, którym przyznano prawo do emerytury po 1 stycznia 2009 r. według zreformowanych zasad ? uściśla Aleksandra Musialik.
Docelowo system ma ułatwić także relacje na linii biznes ? ZUS. Na razie płatnicy składek mogą sprawdzić wysokość należnych składek i wpłat oraz informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń, a przedsiębiorcy zatrudniający do stu pracowników skorzystać z programu ePłatnik, dzięki któremu przez portal pue.zus.pl mogą m.in. zgłosić ich do ubezpieczeń i rozliczyć składki.
? W przypadku problemów z poruszaniem się w portalu pue.zus.pl można skorzystać z pomocy wirtualnego doradcy, który odpowie na pytania i przeprowadzi klienta przez wszystkie funkcjonalności nowej witryny. Dysponuje on szeroką wiedzą na temat ubezpieczeń społecznych, ZUS i samej PUE ? mówi rzeczniczka tomaszowskiego oddziału ZUS.
Aby skorzystać z Platformy Usług Elektronicznych, trzeba zarejestrować się na stronie www.pue.zus.pl. Podczas rejestracji otrzymuje się login i wybiera hasło do własnego profilu PUE. Aktywowany zostanie on jednak dopiero wtedy, gdy potwierdzimy osobiście swoją tożsamość w najbliższym oddziale ZUS.
Do złożenia wniosku do ZUS przez Internet potrzebny będzie dodatkowo zaufany profil elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP). ? Profil ten można uzyskać na stronie epuap.gov.pl, a informacje podane podczas rejestracji potwierdzić w ZUS przy okazji rejestracji w portalu PUE. Założenie profilu zaufanego ePUAP jest bezpłatne ? wyjaśnia Aleksandra Musialik. ? Ci z klientów, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą w tym celu przyjść do oddziału ZUS. Płatnicy składek, którzy chcą z modułu ePłatnik wysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe, muszą zgodnie z obecnymi przepisami posługiwać się podpisem elektronicznym weryfikowanym przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego, którym mogą też podpisywać i inne wysyłane do ZUS dokumenty.
Składanie wybranych rodzajów wniosków drogą elektroniczną, ich odbiór oraz przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych przez przedsiębiorców ma ruszyć w tym miesiącu, a w kolejnych baza Platformy Usług Elektronicznych ma być sukcesywnie uzupełniana o kolejne typy wniosków.

Nie tylko przez Internet
Z platformą elektroniczną połączony został także system centrum obsługi telefonicznej. Osoby, które nie mają w domu internetu, niektóre sprawy mogą więc załatwić przez telefon, dzwoniąc z telefonu stacjonarnego pod numer 801 400 987 lub z telefonu komórkowego pod numer 22 560 16 00. Można tu zasięgnąć informacji (np. o danych zgromadzonych na indywidualnym koncie), zarezerwować wizytę w placówce ZUS czy złożyć niektóre wnioski, niewymagające podpisu elektronicznego. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (niezbędne jest podanie identyfikatora i PIN).
ZUS uruchomił też system kierowania ruchem w salach obsługi klienta. Umieszczone tam dyspensery (biletomaty) pozwalają wybrać rodzaj sprawy i wydają bilet do właściwego dla jej załatwienia stanowiska obsługi klientów (taki biletomat od dłuższego już czasu działa w tomaszowskim oddziale ZUS). System umożliwia także skorzystanie z rezerwacji wizyty dokonanej poprzez portal pue.zus.pl.
W planach ZUS ma uruchomienie systemu tzw. zusomatów, czyli kiosków elektronicznych pozwalających korzystać z PUE w oddziałach. Zusomaty mają pełnić także rolę automatów do składania dokumentów. Docelowo ? po godzinach pracy urzędu.


MarMajs    

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 34 (789) z dnia 24 Sierpnia 2012r.
W dziale Finanse dostępne są również artykuły:

Pokaż pełny spis treści
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »