tygodnik opoczyński
Ogłoszenia
Wyróżnione
UROLOG - lek. med. Agnieszka Grabińska. ...
czytaj dalej »

UROLOG Dr N. Med. K. DĄBROWSKI, USG. WAZEKTOMIA ...
czytaj dalej »

Baza firm
 
Opoczno

 Też ładny

 
Prawie dokładnie dwa lata temu prezentowaliśmy świetny, naszym zdaniem, plan zagospodarowania centrum miasta wraz z projektem nowej siedziby Urzędu Miejskiego, opracowane w ramach pracy magisterskiej Karoliny Kosno



Nowa siedziba nocą


Dziś pokazujemy projekt będący pracą magisterską Krzysztofa Rospędka, napisana pod kierunkiem dra inż. arch. Rafała Lamorskiego z Instytutu Architektury i Urbanistyki Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej.
Nowa siedziba urzędu zlokalizowana została przez autora przy skrzyżowaniu ulic Biernackiego i Inowłodzkiej, tuż obok MDK. Ideą przewodnią w kształtowaniu budynku była chęć podkreślenia prestiżowej funkcji obiektu - siedziby Urzędu Miejskiego. Budynek urzędu zaprojektowano w taki sposób, aby stworzyć klasyczną w proporcjach, poważną ale i przyjazną bryłę budynku. Wprowadzenie przestrzeni publicznej w projekt sprawia, że gmach dobrze koresponduje z otoczeniem. Celem projektu było także przełamanie niskiej wartości estetycznej architektury budynków administracji publicznej w Opocznie, zaprojektowanie obiektu, który wielkością i charakterem będzie odpowiednio podkreślał swoją wyjątkową rolę i jednocześnie nie przytłoczy okalającej go zabudowy.
Budynek zaprojektowany został w formie nieregularnej bryły litery H. Dwa równoległe czterokondygnacyjne skrzydła, usytuowane równolegle do ul. Biernackiego, połączone zostały łącznikiem. Do południowego skrzydła przylega reprezentacyjny hol wejściowy, poprzedzony rzędem kolumn. Między skrzydłami autor przewidział patio urzędu. Pierwsze trzy kondygnacje to, jak czytamy w części opisowej pracy, „zrytmizowany układ okien i okładziny z piaskowca. Kondygnacja 4, jest wycofana, powierzchnia przeszkleń jest w niej dużo większa, co daje wrażenie lekkości. Uskokowy charakter elewacji obu budynków nadaje im lekkości oraz zmniejsza skalę. Ich wysokości wynikają z analizy kontekstu oraz wzajemnych relacji przestrzennych. Budynek łagodnie wtapia się w otoczenie i wypośrodkowuje tendencje kolorystyczne otoczenia. Dach jest wyraźnie zaakcentowany, duże nadwieszenie sprawia wrażenie dynamizmu i lekkości”.
W skrzydłach budynku mieszczą się pokoje biurowe i funkcje towarzyszące poszczególnym wydziałom. Do skrzydła południowego przylega przeszklony, reprezentacyjny hol, który może również pełnić funkcje promocyjno-wystawiennicze. Poszczególne wydziały urzędu połączone są wewnętrznym systemem komunikacji, które obsługują trzy klatki schodowe oraz windy. Na ostatniej kondygnacji zaprojektowana została jednoprzestrzenna sala konferencyjna - sala obrad rady miasta, oraz kancelaria burmistrza. Ilość sanitariatów na poszczególnych kondygnacjach dostosowano do liczby interesantów i pracowników urzędu.
Budynek będzie przyjazny dla interesanta szczególnie dla osób niepełnosprawnych, dla których zaprojektowano miejsca parkingowe, wydzielone toalety na każdej kondygnacji oraz dogodne miejsce do obsługi niepełnosprawnych petentów w holu.
Na parterze autor rozmieścił reprezentacyjny hol wejściowy, siedzibę straży miejskiej a także wydziały: spraw obywatelskich, spraw społecznych, zarządzania kryzysowego i ochrony ludności. Główne wejście do gmachu zaprojektowane zostało od ul. Biernackiego. Od strony drogi wewnętrznej i parkingu znajdują się wejścia do skrzydła północnego. Przewidziane zostały trzy wyjścia ewakuacyjne z klatek schodowych prowadzące do patia. Po wejściu do urzędu poprzez południowe wejście, zaakcentowane rzędem kolumn, znajdujemy się w reprezentacyjnej (otwartej na wysokość trzech kondygnacji) przestrzeni holu wejściowego. Zlokalizowano tu „furtkę miejską” z kancelarią, punktem podawczym, punkt obsługi niepełnosprawnych interesantów, kasy oraz poczekalnie i bufet dla pracowników i petentów.
Kondygnacja podziemna mieści parking podziemny dla straży miejskiej i najważniejszych urzędników na 22 miejsca. Znajduje się tam także archiwum główne urzędu oraz pomieszczenia techniczne i magazynowe.
Piętro pierwsze i drugie - wypełniają pomieszczenia biurowe wydziałów Urzędu Miasta o zróżnicowanej kubaturze. Każde z pięter wyposażono w dwa zespoły toalet przystosowane do obsługi niepełnosprawnych oraz klatki schodowe spełniające wymogi dla dróg ewakuacyjnych. Klatki schodowe oraz toalety zostały zlokalizowane w węzłach komunikacyjnych, tworząc tym samym czysty i funkcjonalny układ. Na trzecim piętrze, w północnym skrzydle, znajduje się biuro rady miejskiej z salą konferencyjną, z możliwością podziału na trzy sale za pomocą akustycznych, rozsuwanych ścianek działowych z zapleczem. W części południowej znajduje się kancelaria burmistrza z gabinetem burmistrza i jego zastępców.
Całość tworzy jeden obiekt, prosty, nowoczesny i dynamiczny w formie z odrobiną monumentalności niezbędną dla obiektu dla tak poważnej instytucji jak urząd. Obiekt ten przez swoją niepowtarzalność może być w przyszłości wizytówką miasta.
Projekt ma być przedstawiony podczas najbliższej sesji Rady Miejskiej. A budowa nowej siedziby staje się sprawą coraz pilniejszą.


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 7 (658) z dnia 19 Lutego 2010r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »