tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Opoczno

  Quo vadis CIS (cz. III)

 
Obiecywaliśmy, że będziemy wracać do sprawy Centrum Integracji Społecznej ?Zielone światło?. Słowa dotrzymujemy


W zasadzie dzisiejszy artykuł powinien raczej nazywać się nie ?Dokąd idziesz CIS?, a ?Skąd przyszedłeś?, bo kilkuletnia historia funkcjonowania Centrum pełna jest niejasności.
W najnowszym sprawozdaniu z działalności CIS, skierowanym do Urzędu Miejskiego 12 marca 2012 roku, w punkcie 6 czytamy: Uruchomienie działalności CIS nastąpiło dnia 3 sierpnia 2009 roku, po wydaniu Decyzji administracyjnej przez Vice Starostę Powiatu Opoczyńskiego w sprawie przyznania środków finansowych z Funduszu Pracy na wypłatę świadczeń integracyjnych wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne i podpisanie Aktu Trójporozumienia pod patronatem Burmistrza Opoczna P. Jana Wieruszewskiego, pomiędzy OPS, PUP i Fundację Interregion IOWR, CIS ?Zielone światło? (pisownia oryginalna). Powołując się na ustawę o dostępie do informacji publicznej oraz na przepisy prawa prasowego wystąpiliśmy 8 lipca do starosty z wnioskiem o udostępnienie tej decyzji. Okazało się to niemożliwe, nie ze względu na niechęć do udzielenia odpowiedzi, ale dlatego, że Wicestarosta w tym czasie nie wydał żadnych decyzji administracyjnych w takich sprawach. Drążymy temat dalej. W tzw. Trójporozumieniu, w paragrafie 3 jest jednopunktowy rozdział ?Zasady finansowania?, w którym czytamy Zasady finansowania ze środków Funduszu Pracy ujęte są w Umowie pomiędzy Fundacją ?Interregion?, a Starostą Powiatowym. I znowu, na Kwiatowej o niczym nie wiedzą, zwracamy się więc do Powiatowego Urzędu Pracy z wnioskiem o udostępnienie tej umowy. Okazuje się, że została podpisana na okres kilku miesięcy i była już kilkakrotnie aneksowana. Tylko skąd dziennikarze tropiący sprawę i występujący do organów państwa o odpowiedź na pytania mają wiedzieć, że sporządzono nie jedną, ale kilka umów w tej sprawie. Wnioskujemy więc o udostępnienie wszystkich umów zawartych między CIS a, występującym w imieniu starostwa, Powiatowym Urzędem Pracy. Jest tych umów 35. Część z nich dotyczy okresu jeszcze sprzed powstania CIS. Razem otrzymaliśmy siedemnaście umów o odbywanie i zorganizowanie stażu, podpisanych w latach 2007?2012 (CIS powstał w sierpniu 2009 r.); dziesięć umów na odbywanie przygotowania zawodowego w miejscu pracy, zawartych również w latach 2007?2012; cztery umowy dotyczące refundacji świadczeń integracyjnych, zawarte w latach 2009?2011 oraz cztery umowy na zatrudnienie wspierane, z których jedna zawarta została w 2010 a pozostałe trzy w 2012 roku.
I tu potrzebna jest niewielka dygresja, Otóż, ustawa z 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym, na podstawie której działa CIS mówi wyraźnie: Centrum utworzone przez organizację pozarządową działa w formie jednostki wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i finansowym, w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z uwzględnieniem przepisów o rachunkowości (art. 3 §4). Nie można tego jaśniej ująć. Taki zapis ustawowy nakazuje, by w sposób jednoznaczny wyodrębnić Centrum ze struktur organizacji pozarządowej, nadać mu swój własny numer REGON, własny NIP, złożyć oddzielne konto bankowe. Centrum stanowi więc oddzielny byt prawny. Jak w związku z powyższym wytłumaczyć fakt, że wszystkie trzydzieści pięć umów, wyszczególnionych nieco wyżej, podpisane zostały między PUP a trzema różnymi podmiotami. Jako partnerzy dla PUP występują: Fundacja ?Interregion?, Fundacja ?Interregion? KRS 00002079986 Integracyjny Ośrodek Wspierania Rodziny Centrum Integracji Społecznej ?Zielone Światło? lub Fundacja ?Interregion? Centrum Integracji Społecznej ?Zielone Światło?? Z tego co wiem wynika, że w podobnych umowach, dotyczących wykorzystywania środków publicznych powinno się operować numerami kont bankowych, na które należy przelewać pieniądze. Tymczasem we wszystkich umowach dotyczących refundacji świadczeń integracyjnych widnieje zapis, że CIS każdorazowo będzie wskazywał numer konta. Powstaje pytanie dlaczego jest taki zapis? Czy zawsze wskazywany był ten sam numer konta bankowego i czy ktoś z PUP, przed przelaniem środków, sprawdził do kogo należy konto? Już wysłaliśmy w tej sprawie pytanie prasowe do Powiatowego Urzędu Pracy.
Podobnych pytań jest więcej. W każdej z umów o zatrudnienie wspierane §3 brzmi: Do zatrudnienia wspieranego Powiatowy Urząd Pracy skieruje uczestnika na stanowisko instruktor praktycznej nauki zawodu. Pożądane kwalifikacje skierowanego uczestnika ? wykształcenie średnie. Po raz pierwszy spotykam się z sytuacją, że kwalifikacje uczestnika sprowadzają się do poziomu wykształcenia. Czy to oznacza, że absolwent LO będzie mógł uczyć obróbki skrawaniem albo mechaniki samochodowej?
Sprawozdania wysłane do wojewody i Urzędu Miejskiego są tak skonstruowane, by z nich nic nie wynikało, i zapewne z tego samego powodu nikt tych sprawozdań nie czyta, że o jakiejkolwiek analizie w ogóle nie ma mowy. Nikt nie zwrócił uwagi na to, że szefowa CIS pracuje na podstawie umowy o pracę. I chwała jej za to, tyle tylko, że umowa pewnie została zawarta między Fundacją ?Interregion?, w której wiceprezesem jest Ewa Kądziela a Ewą Kądziela ? dyrektorem CIS. Z tego co wiem, ustawa o finansach publicznych nakłada na kierownictwo instytucji obracających publicznymi środkami składania oświadczeń majątkowych. Trudno o to pytać szefową CIS, skoro uważa, że jej nie wolno pytać o nic, a na pytania zadane na podstawie prawa prasowego i ustawy o dostępie do informacji publicznej w ogóle nie raczy odpowiedzieć.
W sprawozdaniu wysłanym do UM a dotyczącym dofinansowania działalności w okresie od 1 sierpnia 2011 do 31 sierpnia 2011 r. (do UM wpłynęło 5 października) jest ?Zestawienie faktur (rachunków)?. Nikogo nie zainteresowało, że w tym zastawieniu są faktury wystawione zarówno w sierpniu jak i we wrześniu, że żadna z nich nie jest prawidłowo opisana, bo nie wiadomo czego dotyczy, że nikt, poza autorem sprawozdania nie wie i nie będzie wiedział, czego np. dotyczy faktura nr 165/11 z 23 września na kwotę 861 zł. Nie ma kontrahenta wystawiającego fakturę, nie ma za co ta faktura została wystawiona. Takich pozycji w zestawieniu jest, wg numeracji sześć, ale są tam dwie faktury pod pozycją 4, dwie pod pozycją 5 i pięć wykazanych pod pozycją 6. A na ostatniej stronie dokumentu jest adnotacja urzędnika UM o treści: Sprawozdanie zgodne pod względem merytorycznym i finansowym. Do przelewu 13.980,16 zł (słownie: trzynaście tysięcy dziewięćset osiemdziesiąt złotych 16/100) płatne ze środków alkoholowych § 2810.
Najgorsze jest to, że powstała sytuacja pozwala wysunąć wniosek, że żadna z instytucji do tego upoważnionych nie poczuwa się do obowiązku przeprowadzenia rzetelnej kontroli. PUP, o czym pisaliśmy, może skontrolować ale tylko w zakresie wydawania środków przeznaczonych na refundację świadczeń integracyjnych. Poza tym uważa, że wszystko jest OK. Podobnie jest z inspektorami Państwowej Inspekcji Pracy. Pisaliśmy o tym, że mają prawo skontrolować, ale jedynie sytuację pracowników zatrudnionych na etat lub na podstawie umowy cywilnoprawnej. Zapytaliśmy w PIP czy uczestników CIS obowiązują takie same przepisy bhp jak etatowych pracowników. Okazuje się, że tak. Ale na pytanie kto i jak może sprawdzić przestrzeganie tych przepisów nie dostaliśmy odpowiedzi. Trwa analiza prawna i mamy obiecaną odpowiedź w terminie późniejszym. No, bo skoro PIP nie ma prawa ingerować w sytuację osób niezatrudnionych na etacie ani na podstawie umowy cywilnoprawnej, to nie mo?że również sprawdzić przestrzegania przepisów bhp.
W CIS trwa kontrola, prowadzona na wniosek UW przez Wydział Oświaty i Środków Unijnych Starostwa Powiatowego. To dobry sygnał, bo jak do tej pory starosta twierdził, że w CIS jest wszystko w porządku i zalecał daleko idącą ostrożność. Nie wiem, czy to nie owa ostrożność spowodowała, że kontrola która miała zakończyć się w połowie lipca została przedłużona do połowy sierpnia, bo w CIS, jak nas poinformowano w Departamencie Polityki Społecznej UW, brakuje jakiś dokumentów.
TOP z ostatnim artykułem na temat CIS wysłaliśmy do Rzecznika Praw Obywatelskich, właściwie tylko z jednym pytaniem: kto ma prawo skontrolować taką instytucję jak CIS i czy aby osoby skierowane do Centrum jako jego uczestnicy nie stają się de facto obywatelami drugiej kategorii.
I jeszcze jedno. Z tego co wiemy wynika, że prokurator rejonowy w Opocznie, na podstawie ostatniego artykułu nakazał przeprowadzić postępowanie sprawdzające na okoliczność poświadczenia nieprawdy. Chodzi o decyzję administracyjną wydaną w maju z datą 30 września 2011.
Podobnie, jak w poprzednim artykule zapewniamy, że do tematu jeszcze wrócimy.


Mjm   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 33 (788) z dnia 17 Sierpnia 2012r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »