tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Zdrowie

 Poradnik dla kelnerów

 
Czy kelner narysował ci kiedyś uśmiech na rachunku? A może czułeś, że cię traktuje z góry? Kelnerzy, sprzedawcy, ubezpieczyciele wiedzą jak podejść do klienta, aby zyskać jego przychylność...

Bystry kelner czy barman szybko uczy się, jak należy traktować klienta, aby podnieść poziom swoich zarobków. Jednym z najczęściej wykorzystywanych tutaj praw psychologicznych jest tak zwana reguła wzajemności. Mówi ona mniej więcej tak: "Odpłacaj za przysługi. Traktuj innych tak jak ciebie traktują". Dlatego, gdy ktoś robi nam uprzejmość, nawet niechcianą, to i tak będziemy czuli się zobowiązani odwzajemnić ją.
Właśnie dlatego niektórzy kelnerzy rysują na rachunkach dla klienta uśmiechy lub serduszka. Wdzięczność klienta wywołać mają również malutkie cukierki lub naparstek alkoholu, który czasem kelner gratis podaje na koniec posiłku. Nawet jeśli ktoś nie skosztuje takiego cukierka (a tak jest najczęściej), to i tak skłonność do odwdzięczenia się zostaje uruchomiona.

Potraktuj klienta z góry
Choć może wydawać się to dziwne, to czasem niegrzeczne potraktowanie klienta przełoży się na wyższe napiwki. Na przykład jeśli do restauracji wchodzi młody mężczyzna i kobieta (randka?), to kelner może użyć potrzeby rywalizacji, która jest silna u młodych mężczyzn, aby zyskać wyższy napiwek.
Jak to zrobić? Kelner powinien zwracać się tylko do mężczyzny i sugerować, że niektóre potrawy mogą być "bardzo kosztowne". Może nawet przyjąć delikatnie ton wyższości. To wywoła u klienta impuls współzawodnictwa i pokazania partnerce, że "na wszystko mnie tutaj stać". Pragnienie zwyciężenia w rywalizacji przełoży się na zamówienie droższych rzeczy lub większej ich ilości. Zaś wysokość napiwku często uzależniana jest właśnie od wysokości rachunku.
Jeśli kelner nie popełnił żadnego błędu w obsłudze, to może też otrzymać od młodego mężczyzny wyższy napiwek na zasadzie "Daję ci tu pieniądze za dobrą służbę", co znowu pozwala poczuć się górą.

Starsze małżeństwo
Strategia rywalizacji nie sprawdza się, gdy do restauracji wchodzi starsze małżeństwo. Dojrzali ludzie lepiej znają swoją wartość i mają ustaloną pozycję. Zależy im bardziej na szacunku niż rywalizacji, jest to bowiem dominująca potrzeba w średnim wieku.
Sprytny kelner wykorzysta tę potrzebę. Będzie zwracać się zarówno do kobiety jak i mężczyzny z respektem, przy tym powinien nawet przybierać postawy nieco formalne lub zdystansowane, sugerujące uniżenie. Klienci będą mieli poczucie, że kelner okazuje im poważanie, co powinno przełożyć się na wyższy napiwek.

Rubaszny klown
Jeszcze inna strategia sprawdza się gdy do restauracji wchodzi rodzina z małymi dziećmi. Rodzice przeważnie są bardzo wyczuleni na punkcie swoich dzieci ? tego jak ktoś je traktuje, czy dzieci zachowały się odpowiednio, jak obcy ludzie je spostrzegają itp. Często są też w swoje dzieci po prostu zapatrzeni.
Sprytny kelner powinien więc zwracać uwagę nie tylko na dorosłych, ale też na dzieci, które należy wprowadzić w dobry nastrój, może rozśmieszyć albo dać im szansę pokazania się z dobrej strony. Sprawdza się tu więc nawet lekkie pajacowanie. Jeśli dzieci będą zadowolone, rodzice nagrodzą to wyższym napiwkiem.
Gdyby pokusić się w tym miejscu na stworzenie poradnika dla kelnera zawierałby on mniej więcej taką treść: "Przedstaw się, nie popełnij żadnego błędu w obsłudze. Dostosuj swoje zachowanie do typu klienta i wykorzystaj regułę wzajemności, wykonując jakiś miły, zaskakujący, nienachlany gest. Twoje zarobki wzrosną".


dr Marcin Florkowski, psycholog   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 3 (914) z dnia 23 Stycznia 2015r.
W dziale Zdrowie dostępne są również artykuły:

Pokaż pełny spis treści
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »