tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Zdrowie

 Piękno, które zniewala

 
Kultura oparta na niewolnictwie musi promować poglądy, usprawiedliwiające zniewalanie ludzi. Dzisiejsze lansowanie ideału piękna i kultu młodości może być sposobem wyzyskiwania kobiet

Sprzedaż piękna to potężny biznes. Gdybyśmy w dowolnym czasie przyjrzeli się dziesięciu najlepiej sprzedającym się bestsellerom, zawsze znajdzie się wśród nich przynajmniej jedna książka dotycząca dietetyki. Rynek dietetyki przynosi około 33 miliardy dolarów zysku rocznie (dane z 2000 r.). Rynek kosmetyczny ok. 23 mld zysku. Na sprzedawaniu piękna zarabiają także ludzie związani z chirurgią plastyczną (300 milionów zysku rocznego), pornografią (7 miliardów zysku) i innych.
Gdyby kobiety nagle poczuły się piękne, cały ten przemysł przestałby przynosić zyski. Aby wydawać pieniądze na operacje plastyczne, diety itp., kobieta musi być niezadowolona ze swojej urody.

Moje ciało jest beee?
Siedemdziesiąt lat temu nie było różnic między kobietami i mężczyznami w zadowoleniu z wyglądu własnego ciała. Czterdzieści lat temu (od lat 70.) pojawiły się pierwsze różnice między płciami, które z dekady na dekadę rosną. Coraz więcej jest kobiet niezadowolonych ze swojego wyglądu i coraz więcej chciałaby wyglądać inaczej, u mężczyzn ten trend jest o wiele słabszy.
To dziwne zjawisko, ponieważ ostatnimi czasy kobiety wcale nie zbrzydły. Przeciwnie, coraz dłużej wyglądają młodo, z wyglądu starzeją się coraz później. Niekiedy trudno jest powiedzieć czy patrzymy na matkę i córkę, czy na dwie siostry. W dodatku obserwatorzy twierdzą, że mężczyźni są generalnie brzydsi niż kobiety. Tymczasem to kobiety oceniają siebie coraz surowiej i coraz więcej wydają na poprawienie swojej urody. Dlaczego tak się dzieje?

Nie oglądaj telewizji
Winowajca tego stanu rzeczy jest dobrze znany - media, które lansują idealny i skrajnie nierealistyczny wzór kobiety młodej, szczupłej, pełnej wigoru itp. Przy tym ten ideał jest tak wyśrubowany, że spełnia go jedynie mała grupa supermodelek i to z pewnością nie tuż po obudzeniu się rano czy po męczącym dniu.
Dzisiaj do jednego wydania Playboya wykonuje się ok. 6000 profesjonalnych zdjęć. Publikowanych jest jednak kilkanaście najlepszych. W czasopismach oglądamy więc najpiękniejszych ludzi w najładniejszych pozach. Wszystkie zdjęcia obrabiane są komputerowo - kobietom wydłuża się nogi, powiększa biust, usuwa zmarszczki itp.
Takie wyidealizowane wizerunki muszą zaniżyć samoocenę ludzi, którzy się z nimi porównują. Potwierdzają to eksperymenty: kobiety, które oceniały wygląd swojego ciała tuż po obejrzeniu pokazu mody, były wobec siebie o wiele bardziej krytyczne niż jeśli wcześniej oglądały jakiś inny program.

Mężczyzn to nie dotyczy
Skoro jednak media potrafią tak popsuć samoocenę kobiet, to dlaczego nie psują samooceny mężczyzn? Po pierwsze mężczyźni rzadziej opierają ocenę siebie o swój wygląd, bardziej zależy im na sprawności (intelektualnej, fizycznej, seksualnej). Drugim powodem jest tak zwany ?twarzyzm?. Badania pokazują, że gdy media przedstawiają kobietę, to wyeksponowują jej ciało. Wizerunki mężczyzn skoncentrowane są przede wszystkim na głowie, reszta ciała jest pomijana. Warto do tego dorzucić fakt, że gdy na wizerunku eksponuje się głowę człowieka, jest on przez obserwatorów oceniany jako bardziej inteligentny niż gdy eksponuje się jego ciało.
Ostatecznie media powielają specyficzny stereotyp: ?Wartością kobiety jest jej ciało, jej wygląd. Wartością mężczyzny jest jego głowa - intelekt, rozum.?
dr Marcin Florkowski, psycholog


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 40 (639) z dnia 9 Października 2009r.
W dziale Zdrowie dostępne są również artykuły:

Pokaż pełny spis treści
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »