tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Finanse

 Opłata za torbę foliową musi być wykazana na paragonie

 

Przedsiębiorcy nie mają obowiązku zapewniać klientom nieodpłatnych torebek na zakupione towary, ale zasada ta nie obowiązuje przy sprzedaży produktów spożywczych, takich jak pieczywo i warzywa. Rząd wycofał się z propozycji cen maksymalnych za torebki z tworzywa sztucznego.
Rząd, w projekcie nowej ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, chciał ograniczyć korzystanie w marketach i sklepach ze zbędnych reklamówek. Autorzy projektu zaproponowali objęcie torebek z tworzywa sztucznego specjalną opłatą recyklingową. Byłyby one dostępne po uiszczeniu określonej opłaty, nieprzekraczającej 40 gr za sztukę. Środki te miałyby być przekazywane na odrębny rachunek Urzędu Marszałkowskiego, który przeznaczałby je m.in. na selektywne zbieranie odpadów opakowaniowych oraz na edukację ekologiczną. W dodatku jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, które udostępniałyby reklamówki bez pobierania opłaty recyklingowej, mogłyby zostać obciążone karą od 5 do 30 tys. zł.
Chociaż przedsiębiorcy nie mają obowiązku przekazywania klientom nieodpłatnych toreb służących do transportu zakupów, to muszą dostarczać opakowania do żywności sprzedawanej luzem. Zasada ta dotyczy m.in. pieczywa, owoców lub warzyw.
Interesy konsumentów
Mimo wyraźnych wymogów sanitarnych właściciele warzywniaków czy sklepów z pieczywem podążają za panującym na rynku trendem i pobierają opłaty za tradycyjne jednorazówki. Kupujący, którzy spotkają się z taką praktyką, powinni zażądać bezpłatnego opakowania. Gdy go nie otrzymają, mogą poinformować o bezprawnej praktyce inspekcję handlową. To w świetle obowiązujących polskich i unijnych przepisów jedyne przypadki, kiedy kupujący mogą upomnieć się o bezpłatne reklamówki na zakupy.
Wbrew powszechnym odczuciom gwałtowana zmiana kilkunastoletniej polityki handlowej sprzedawców nie może być potraktowana jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów. Brakuje bowiem tutaj podstawowej przesłanki, jaką jest naruszenie interesu publicznego.
Ponieważ jednorazowe reklamówki stają się dzisiaj najzwyklejszym towarem sprzedawanym przez przedsiębiorców po narzuceniu określonej marży, ich sprzedaż musi być rejestrowana na kasie fiskalnej. Informacja o zakupie plastikowych toreb powinna więc znaleźć się na otrzymywanym przez klienta paragonie. W przeciwnym razie sprzedawcy mogą grozić surowe kary w wyniku kontroli podatkowej.


Mariusz Osiołek   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 8 (659) z dnia 26 Lutego 2010r.
W dziale Finanse dostępne są również artykuły:

Pokaż pełny spis treści
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »