tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Opoczno

  O sprawdzianie kompetencji

 
CKE opublikowała wstępne ogólnopolskie informacje z kwietniowego egzaminu kompetencji, jaki pisali uczniowie klas szóstych szkół podstawowych


Do sprawdzianu w całym kraju przystąpiło 362.171 uczniów. Zdecydowana większość uczniów rozwiązywała arkusz w wersji standardowej, zawierającej 26 zadań sprawdzających poziom opanowania umiejętności czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce. Za poprawne rozwiązywania uczeń mógł uzyskać 40 punktów. Tegoroczny zestaw zadań był nieco trudniejszy od ubiegłorocznego. Uczniowie najwyższe wyniki uzyskali za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność korzystania z informacji, nieźle poradzili sobie z czytaniem i pisaniem, ale najsłabiej z zadaniami wymagającymi wykorzystania posiadanej wiedzy w praktyce.
Czytanie sprawdzano w dziesięciu zadaniach, w których uczeń mógł uzyskać 10 punktów. Sprawdzano m.in. czy na podstawie formy gramatycznej czasownika identyfikuje podmiot mówiący w tekście. Jest to ważna umiejętność, dlatego też często ćwiczona podczas lekcji. Sprawdzano także, czy uczniowie potrafią określić intencję autora, który celowo identyfikuje się z widzami. To zadanie sprawiło szóstoklasistom najwięcej trudności. Średni wynik uzyskany przez piszących to 6,25 pkt.
Pisanie sprawdzano dwoma zadaniami. Jedno polegało na napisaniu przez uczniów opowiadania o tym, jak ktoś zrobił miłą niespodziankę swoim domownikom, a drugie zadanie polegało na napisaniu instrukcji. Za te zadania można było uzyskać 10 pkt, ale średni wynik to 5,88. W tych zadaniach sprawdzano, czy uczniowie potrafią pisać na temat i zgodnie z celem, czy potrafią posługiwać się zróżnicowanym słownictwem, a także czy przestrzegają norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych. CKE podkreśla, że szóstoklasiści doskonale poradzili sobie z napisaniem instrukcji przyrządzania napoju. Oznacza to, że potrafią precyzyjnie sformułować polecenia, a jest to umiejętność przydatna w codziennych kontaktach. Z kolei analiza opowiadań pokazała, że posługiwanie się środkami językowymi służącymi określonemu celowi np. budowaniu napięcia w opowiadaniu, jest dla uczniów najtrudniejsze. Należałoby na lekcjach języka polskiego poświęcić więcej czasu na wzbogacenie czynnego języka ucznia, na ćwiczenia, które nauczą ich jak np. przeprosić lub wyrazić współczucie.
Rozumowanie szóstoklasistów sprawdzano w siedmiu zadaniach, w których mogli uzyskać maksymalnie 8 punktów. Średnia to 4,11. Najłatwiejszym okazało się zadanie dotyczące umiejętności posługiwania się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń. Z tym zadaniem zdecydowana większość uczniów poradziła sobie doskonale. Najtrudniejszym okazało się zadanie, w którym sprawdzano umiejętność rozpoznawania charakterystycznych cech i własności figur. By prawidłowo odpowiedzieć na postawione pytania szóstoklasiści musieli sobie wyobrazić, jakie kolory, pod odpowiednim pomalowaniu sześcianu będą widoczne z różnych stron. Niestety, wyobraźnia przestrzenna zawiodła uczniów. Większość nie potrafiła sobie wyobrazić jaki kolor występuje na niewidocznych na rysunku ścianach sześcianu, pomimo informacji według jakiej zasady te ściany pomalowano.
Korzystanie z informacji sprawdzano w czterech zadaniach, za rozwiązanie których można było uzyskać maksymalnie 4 pkt. Średni wynik za te umiejętność to 2,79 pkt. W tej kategorii, najłatwiejsze okazało się ustalenie ceny usługi dla każdego z uczestników wycieczki. Zadanie prawidłowo rozwiązało 82% uczniów. Najtrudniej szóstoklasistom poszło ustalenie najmniejszej liczby uczestników wycieczki, tak aby koszt indywidualny nie przekraczał określonej kwoty. To zadanie wykonało 56% uczniów. To jest sygnał, że w szkołach powinno się zwracać większą uwagę na odczytywanie danych w kontekście praktycznym.
Kolejnym obszarem sprawdzającym umiejętności uczniów było wykorzystywanie wiedzy w praktyce. Ta umiejętnością uczeń mógł się wykazać w czterech zadaniach, za które mógł zdobyć 8 pkt. Średni wynik to 3,72 pkt. Najłatwiejsze okazało się zadanie polegające na wykonaniu obliczeń dotyczących długości. Takie obliczenia nie sprawiają uczniom problemów. Co innego w przypadku obliczeń dotyczących czasu. Uczniowie nie potrafili obliczyć przejścia od minut do sekund. Nad tym też trzeba jeszcze popracować z uczniami w szkołach.
Źródło: www.cke.edu.pl


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 22 (777) z dnia 1 Czerwca 2012r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »