tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Aktualności

  Nie daj się oskubać w sieci

 
Prezenty zamawiane przez Internet, paczki, kartki z życzeniami ? co zrobić, gdy nie dojdą na czas? Czy można oddać nietrafiony prezent bez względu na kraj zakupu? Jak płacić bezpiecznie? Na stronie UOKiK zamieszczono najważniejsze porady dla mikołajów kupujących w sieci


Choć do świąt jeszcze dwa tygodnie to w sklepach widać już przedświąteczną gorączkę zakupów. Zwłaszcza w takich, gdzie można kupić prezenty i zabawki dla najmłodszych. Nic dziwnego, że coraz bardziej popularne stają się zakupy w sieci internetowej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował poradnik ułatwiający poruszanie się w wirtualnych sklepach.
Po pierwsze, trzeba dowiedzieć się od kogo kupujemy? Upewnić się, czy sklep zamieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany to obowiązkowe dane, które pozwalają stwierdzić, czy sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie ma powodów, aby je ukrywać. Jeżeli wybierzemy zakupy grupowe przeczytajmy dokładnie regulamin, sprawdźmy terminy, bo może się okazać, że kupon będzie można zrealizować tylko w ściśle określonym czasie, niekoniecznie odpowiednim dla kupujących. Warto także porównać koszt promocyjnej usługi lub produktu z regularnym cennikiem. Po drugie, trzeba przeczytać i sprawdzić opis produktu i zdjęcia, cenę. Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie dodatkowe opłaty np. wysyłki, zapakowania, ubezpieczenia. Zanim zamówimy towar powinniśmy poznać zasady płatności i wybrać tę, która w konkretnym przypadku jest najbezpieczniejsza. Jeśli nie jesteśmy przekonani, co do wiarygodności sprzedawcy, można wybrać opcję zapłaty przy odbiorze. Konsument powinien wiedzieć, jaki jest termin dostarczenia zamówionego towaru. Prezenty najbezpieczniej jest zamawiać z wyprzedzeniem, bo internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. W takim samym terminie musi poinformować konsumenta o tym, że nie jest w stanie dostarczyć produktu, np. dlatego, że towar jest już niedostępny. Warto wiedzieć, że w przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych zwrot prezentu, który po prostu się nie podoba, jest możliwy w przypadku zakupów wirtualnych niezależnie od woli sprzedawcy. Można to zrobić w ciągu 10 dni, ale tylko wtedy, gdy twoim kontrahentem jest przedsiębiorca. Jeżeli kupujesz od konsumenta ? na przykład podczas aukcji internetowej ? dochodzenie praw może być utrudnione. Przede wszystkim to czy będzie możliwy zwrot nieudanych zakupów oraz na jakich warunkach, musisz ustalić ze sprzedającym przed zawarciem umowy. Czas do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów to wyjątkowy przywilej kupującego w sieci. Jeśli chcemy skorzystać z tego prawa, musimy w ciągu 10 dni od momentu odbioru przesyłki wysłać przedsiębiorcy pisemne oświadczenie listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, dołączając dowód zakupu (np. paragon). Nie trzeba podawać żadnego powodu zwrotu, a przedsiębiorca nie może żądać odstępnego. Konsument musi odesłać nieużywany produkt. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je ponieść. Są jednak grupy produktów, których zakup w sklepie wirtualnym nie daje jednocześnie możliwości zwrotu. Nie można zrezygnować z zakupów, gdy zamawiamy: płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowano je z folii, stanowi o tym tzw. klauzula celofanowa. Rezygnacja nie będzie też możliwa, gdy kupiliśmy wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert. Wato pamiętać, że prezenty kupione w sieci, które okazały się wadliwe, niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się można reklamować. Kupujący ma na to dwa lata od momentu zakupu. Koniecznie trzeba zachować paragon lub inny dowód zakupu, bo to ułatwi dochodzenie roszczeń, w szczególności w przypadku składania reklamacji.
Więcej informacji o prawach konsumentów oczekujących na świąteczną przesyłkę a także praktyczny poradnik jak bezpiecznie korzystać z usług pocztowych, można znaleźć na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O tym jak robić bezpiecznie e?zakupy za granicą informuje Europejskie Centrum Konsumenckie. Instytucje te razem z UOKiK wzięły udział we wspólnej akcji Nie daj się oskubać przed świętami ? informującej o prawach internautów.
Źródło.www.uokik.gov.pl


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 50 (753) z dnia 16 Grudnia 2011r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »