Dowód zakupu jest niezbędny podczas składania reklamacji
Paragon jest jednym z najprostszych i najpowszechniejszych dowodów zakupu, jest potwierdzeniem transakcji kupna?sprzedaży. Najczęściej go dostajemy, ale dowodem może też być faktura, potwierdzenie płatności kartą, czy wyciąg z konta. Przydadzą się, gdy produkt będzie np. wadliwy. Warto pamiętać o tym, aby zawsze upominać się o dowód zakupu.W przeciwnym wypadku, bardzo trudno będzie konsumentowi udowodnić, że produkt kupił w konkretnym miejscu.
Rzecz, która posiada wady można reklamować. Reklamację składamy u sprzedawcy na piśmie w dwóch egzemplarzach. Dołączamy do niej paragon. Mamy na to aż dwa lata od momentu zakupu. Takie same zasady dotyczą także tych konsumentów, którzy korzystają z kończących się już zimowych wyprzedaży czy kupują w internecie. Decydując się na towary używane (np. w komisie), musimy pamiętać, że czas reklamacji może wynieść minimum rok.
Krótsze terminy obowiązują wtedy, gdy reklamujemy produkty spożywcze ? możemy to zrobić w ciągu trzech dni od momentu otwarcia opakowania lub zakupu towaru luzem.
Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji wyłącznie od przedstawienia paragonu. Jeżeli go nie mamy, a płaciliśmy kartą, powinniśmy dołączyć potwierdzenie takiej transakcji. Urząd zwraca uwagę na bezprawne postanowienia w regulaminach sklepów, które wyłączają możliwość przedstawienia innego dowodu zakupu niż paragon. Każdy konsument powinien mieć jasną, rzetelną i nie wprowadzająca w błąd informację o przysługujących mu prawach.
Możliwość zwrotu lub wymiany produktu, który po prostu nam się nie podoba zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli zgadza się na takie rozwiązanie, poprośmy o potwierdzenie tej możliwości na paragonie. Warto pamiętać, że sklep przyjmujący zwrot towaru może nałożyć na konsumenta dodatkowe obowiązki, np. oprócz towaru żądać oryginalnego opakowania, niezniszczonych metek, paragonu. Coraz więcej sklepów dopuszcza możliwość zwrotu we wskazanym przez siebie terminie.
|