W zmodernizowanym budynku stacji PKP w Drzewicy funkcjonuje lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym na linii nr 22 Tomaszów Mazowiecki ? Radom. Jak się okazuje, zamontowano tu najnowocześniejszy w Polsce system sterowania ruchem kolejowym. Jego oficjalne przekazanie do eksploatacji nastąpiło we wtorek, 11 czerwca
Lokalne centra sterowania (LCS) to miejsca, w których systemy komputerowe pod nadzorem dyżurnych sterują ruchem pociągów na określonym odcinku linii kolejowej. Prowadząc ciągły nadzór, zapewniają większy poziom bezpieczeństwa na stacjach, szlakach i przejazdach. Na bieżąco monitorują wszystkie parametry istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Wiele funkcji wykonywanych dotychczas przez dyżurnych odbywa się automatycznie.
O czym niewielu wie, taka placówka funkcjonuje w Drzewicy, mieszcząc się w wyremontowanym budynku stacji PKP. Powstała na zlecenie Oddziału Regionalnego PKP PLK Lublinie w latach 2008?2009. Od tego czasu rozszerzała swój zasięg o kolejne stacje linii kolejowej nr 22, która również była unowocześniana.
Obecnie drzewickie centrum kieruje ruchem na odcinku o długości ponad 80 km ? od stacji Brzustów koło Tomaszowa Mazowieckiego do radomskich Krychnowic. Co najważniejsze, może się pochwalić supernowoczesnym systemem zdalnego sterowania ruchem kolejowym ? jedynym tak zaawansowanym w Polsce.
Przedsięwzięcie zostało zrealizowane przez Zakłady Automatyki "Kombud" z Radomia w ramach projektu pn. "ESTER ? ekonomiczny system zdalnego sterowania i kierowania ruchem kolejowym", wchodzącego w skład Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i działania "Wsparcie na prace badawcze i rozwojowe oraz wdrożenie wyników tych prac". Jak podaje portal kurierkolejowy.eu, wdrożenie innowacyjnego projektu kosztowało ok. 21,5 mln zł. Nad opracowaniem systemu z "Kombudem" współpracowali specjaliści i naukowcy Instytutu Kolejnictwa Politechniki Warszawskiej oraz Uniwersytetu Technologiczno?Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.
Portal dodaje, że system sterowania ruchem w LCS Drzewica składa się z nowoczesnych podsystemów o wspólnej nazwie MOR. Podstawą jest system zdalnego sterowania MOR?2 LSCR, który oferuje rozszerzony obraz stanów operacyjnych, automatyczne planowanie ruchu, kontrolę dyspozytorską, analizę biegu pociągów z automatyczną rejestracją i prezentacją odchyleń od rozkładu jazdy, elektroniczne zapowiadanie pociągów i komunikację między dyżurnymi ruchu. Całość wyposażono w mechanizmy monitorowania pracy urządzeń, autonomicznego wykrywania usterek i zdalnej diagnostyki.
Projekt przyniósł nie tylko korzyści technologiczne, ale również finansowe, ponieważ zmniejszyła się liczba nastawni, zredukowano koszty utrzymania pozostałych obiektów oraz eksploatacji linii w wyniku zmniejszenia obsady posterunków ruchu.
A jak to wygląda w praktyce? Sterowanie ruchem pociągów odbywa się z jednego pomieszczenia LCS Drzewica. Dwóch dyżurnych ma pełen pogląd sytuacji na linii nr 22. Na monitorach widać, np. wszystkie przejazdy kolejowe. Jednym kliknięciem myszy dyżurny decyduje o zamknięciu szlabanu na dowolnym przejeździe kolejowym, zapaleniu zielonego światła czy zdalnym przestawieniu zwrotnicy. W razie potrzeby może się skontaktować z maszynistą pociągu. Innymi słowy ? centrum dowodzenia na miarę XXI wieku.
|