Wszystkie instytucje publiczne muszą dostosować swoje obiekty do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jeśli tego nie zrobią, zapłacą kary administracyjne.
O barierach architektonicznych, ciągle obecnych w obiektach użyteczności publicznej, pisaliśmy wielokrotnie. Choć podjazdów dla osób niepełnosprawnych pojawia się w naszym otoczeniu coraz więcej, zwłaszcza w ramach nowo budowanych obiektów, dostęp do niektórych instytucji publicznych dla osób na wózkach w dalszym ciągu jest znacznie utrudniony. Jest jednak szansa, że wkrótce sytuacja się poprawi, bowiem nowe przepisy, pod groźbą kary administracyjnej, nakazują wszystkim instytucjom dostosować się do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Kary za tzw. trzy schody wprowadzają zmiany w ustawie o wyrównywaniu szans osób niepełnosprawnych, mające zapewnić niepełnosprawnym możliwość niezależnego i aktywnego życia zarówno w przestrzeni publicznej, jak i prywatnej. Nowe przepisy nakazują wszystkim instytucjom publicznym - nie tylko urzędom, ale również obiektom sportowym, kulturalnym, oświatowym - dostosować swoje budynki i infrastrukturę na tyle, aby osoby niepełnosprawne mogły korzystać z nich na równi z pełnosprawnymi. Chodzi więc głównie o podjazdy, ale nie tylko - wszelkie informacje pomocne podczas poruszania się po urzędach i instytucjach publicznych powinny być czytelne dla osób niepełnosprawnych. Zmiany spowodują również, że każda nowa inwestycja publiczna ma uwzględniać potrzeby niepełnosprawnych. Dzięki temu wszelkie nowe obiekty publiczne będą wyposażone w podjazdy.
Nowe przepisy wskazują również rozwiązanie w przypadku, kiedy dostosowanie budynków jest niemożliwe - aby mimo wszystko wyrównać szanse osób niepełnosprawnych, organy administracji czy instytucji publicznych będą musiały zapewnić takim osobom dostępnego asystenta, który udzieli im niezbędnej pomocy. Taki obowiązek będą miały również sklepy i firmy usługowe. Z kolei w supermarketach informacje o cenach i właściwościach produktów będą musiały być dostępne zarówno dla osób na wózkach, jak i dla niewidomych.
Nowe zapisy dotyczą również komunikacji publicznej. W przypadku komunikacji miejskiej przynajmniej część pojazdów powinna zostać wyposażona w zjazdy. Dodatkowe informacje głosowe lub świetlne mają z kolei dostarczyć niedowidzącym i niedosłyszącym informacji o następnych przystankach. W przypadku kolei wystarczy prowadzenie asystentów osoby niepełnosprawnych.
Na wniosek osoby niepełnosprawnej dany obiekt skontroluje odpowiednio Inspekcja Budowlana, Inspekcja Transportu Drogowego, Państwowa Inspekcja Handlowa lub pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych. Poza karami administracyjnymi instytucje czy firmy, które nie dostosują swoich obiektów, muszą liczyć się także z koniecznością wypłaty odszkodowania. |