tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Opoczno

 Gorzej niż w Koluszkach?

 
Co tu kryć opoczyńskie kino nie należy do atrakcyjnych. Nigdy nie remontowana, trzydziestoletnia sala widowiskowa woła o pomstę do nieba, fotele proszą o zasłużony odpoczynek, a analogowy projektor lata świetności dawno ma za sobą. W dobie cyfryzacji kin, gdy nasze oko cieszą coraz częściej filmy z efektami 3D a projekcje premierowe nie są już niczym nadzwyczajnym, jesteśmy daleko w tyle. W ciągu kilku najbliższych lat większość kin przejdzie na cyfrową technikę wyświetlania. Kina, które nie zdążą przygotować się do wyświetlania cyfrowego będą musiały zawiesić działalność


Na świecie istnieje około 150 000 sal kinowych. Ostatnie badania, zrealizowane pod koniec 2010 roku pokazują, że 36 242 z nich posiada projektory cyfrowe. Specjaliści są pewni, że gwałtowny wzrost liczby kin z salami wyposażonymi w projektory filmowe będzie trwał także w kolejnych latach. W Polsce jest prawie 600 sal kinowych wyposażonych w nowoczesne projektory cyfrowe. Na razie jednak posiadają je przede wszystkim multipleksy, a brakuje ich w małych kinach lokalnych i studyjnych. W związku z dużym zapotrzebowaniem na nowoczesne wyposażenie kin Polski Instytut Sztuki Filmowej uruchomił w maju 2011 roku program cyfryzacji w ramach Programu Operacyjnego ?Rozwój kin?. W 2012 roku kolejne kina otrzymają 50% wsparcia zakupu zestawów cyfrowych. Miejmy nadzieję, że wśród nich znajdzie się również opoczyński Dom Kultury. Według dyrektorki MDK Moniki Matusiewicz, projektor cyfrowy to ostatnia nadzieja dla naszego miasta, by ocalić w nim kino.
Jacek Sokalski, nowy dyrektor Łózkiego Domu Kultury zmienił na korzyść formę współpracy z regionem. Jest inicjatorem wielu przedsięwzięć lokalnych ośrodków kultury. Jego główną inicjatywą jest wyjście w region. Swoje działania Jacek Sokalski motywuje tym, że ŁDK jest przecież instytucją Urzędu Marszałkowskiego, zatem powinien ?ukulturalniać? nie tylko Łódź, ale również miejscowości z terenu województwa. Dyrektor w ostatnim czasie pozyskał środki z Urzędu Marszałkowskiego i dał możliwość prowincjonalnym instytucjom kultury z ich skorzystania. ŁDK ogłosił także konkursy, na które nasz MDK złożył dwa wnioski. Pierwszy dotyczył działalności kulturalnej, a drugi analiz stanu instytucji kultury, jako pierwszego etapu budowania strategii. Udało się ? dziś MDK jest w tym projekcie. Opiewa on na 12 tysięcy zł i ma zostać zakończony do 15 listopada. Wynikiem tego projektu ma być raport traktujący o tym, w jakim stanie znajduje się obecnie MDK, jakie są oczekiwania mieszkańców względem placówki oraz w którym kierunku zarządzający placówką powinni iść.
Dyrektor ŁDK wraz z dyrektorką Departamentu Kultury i Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Dorotą Wodnicką, wyszli naprzeciw zmianom w regionie i zorganizowali 1 czerwca pierwsze spotkanie dyrektorów domów kultury z terenu województwa. Tematem pierwszego spotkania był pomysł zawarcia porozumienia o współpracy dotyczącej dalszego rozwoju sieci kin w regionie, pozyskiwania środków z PISF i organizowania wspólnych przedsięwzięć. Co miesiąc organizowane są w ŁDK debaty, podczas których poruszana jest tematyka cyfryzacji kin. Na chwilę obecną w ten projekt zaangażowanych jest 26 dyrektorów placówek z Łódzkiego. ? Nie mamy się czym chwalić ? mówi dyrektorka Monika Matusiewicz. ? Odkąd placówka istnieje, tj. od 30 lat, ten sprzęt nie był ani razu wymieniany. Do końca roku kilku producentów analogowych filmów zrezygnuje z prowadzenia tego typu działalności. Teraz wszędzie wchodzi cyfryzacja, która jest znacznie mniej kosztowna i łatwiejsza w utrzymaniu. Wszystko wskazuje zatem na to, że w Opocznie od nowego roku może nie być w ogóle kina.. To prawda. Koszt wykonania jednej kopii cyfrowej jest bardzo niewielki, jeśli kino otrzymuje pliki łączem internetowym. W formacie dystrybucji cine?disc (stosowanym, gdy kino nie ma dostępu do szerokopasmowego internetu) z pliku?matki to dziś koszt ok. 200 euro. Tymczasem wykonanie jednej kopii w na taśmie 35 mm kosztuje od 1000 do 2000 euro. Ocenia się, że w samych Stanach Zjednoczonych na dystrybucję tradycyjnych kopii filmowych wydaje się rocznie ok. 2 miliardów dolarów. Dystrybutorzy filmowi i producenci widzą w perspektywie cyfryzacji kina dwie zasadnicze zalety: ograniczenie kosztów dystrybucji filmu oraz możliwość łatwego zwiększenia liczby ich projekcji.
Monika Matusiewicz nie wyobraża sobie MDK bez kina. Wspomina o jego szczytnej, bo edukacyjnej roli w jej placówce, marzy również o utworzeniu kółka filmowego, jednak jak sama twierdzi nie na analogu. Do tego niezbędny jest projektor cyfrowy. Taki sprzęt służy nie tylko do masowego wyświetlania filmów, ale też do szybkiego pokazu materiałów edukacyjnych i promocyjnych. ? Jeśli będziemy posiadać ?cyfrę?, będziemy na bieżąco. Opoczno stanie się miastem, które nie cofa się, ale idzie naprzód. Poza tym zadbamy o edukacyjną stronę, czyli o to, co w MDK powinno być priorytetem. Kino cyfrowe to najnowocześniejszy z wykorzystywanych obecnie systemów wyświetlania filmów, zarówno tych powstałych na taśmie celuloidowej, jak i w technice cyfrowej. Filmy w wersji cyfrowej odtwarzane są z zabezpieczonych szyframi plików, przy pomocy specjalnych projektorów cyfrowych i serwerów. Technologia ta zapewnia lepszą ostrość i stabilność obrazu, lepszy dźwięk, a także najwyższą jakość projekcji bez względu na czas użytkowania kopii. Kina używające techniki cyfrowej nie są uzależnione od obiegu kopii filmowych wykonanych na taśmie filmowej. Wszystkie mogą równocześnie wyświetlać filmy premierowe. Co więcej, kino cyfrowe pozwala na wyświetlanie filmów, które do tej pory nie trafiały do regularnej dystrybucji kinowej: filmów niskobudżetowych, offowych, zapisów koncertów, wydarzeń sportowych i innych produkcji audiowizualnych.
Zaledwie sześć kin lokalnych w województwie łódzkim (poza Łodzią) jest wyposażonych w projektory cyfrowe. Są to: Kutno, Skierniewice, Bełchatów, Pabianice, Radomsko oraz Koluszki. Na okres finansowania 2009?2013 nie znalazł się zapis w strategii województwa o przeznaczeniu środków na renowację kin i zakup ?cyfry?. Została zatem wspomniana na początku artykułu druga opcja: pozyskanie środków z PISF. Droga do dofinansowania składa się jednak z dwóch etapów. Pierwszy dotyczy wnioskowania o wymianę foteli w sali kinowej, wymianę dźwięku na dolby surround oraz wymianę ekranu. Pierwszy etap PISF dofinansowuje w 50 proc. To dużo i mało zarazem. Remont sali w MDK wyceniła na około 300 tys. zł, zatem nawet jeśli uda się pozyskać 150 tys. zł z dofinansowania, drugie tyle i tak trzeba będzie dołożyć. Tylko z czego? Dopiero w drugim etapie można wnioskować o zakup projektora cyfrowego.
Czy rzeczywiście w Opocznie ma być gorzej niż w Koluszkach?


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 43 (798) z dnia 26 Października 2012r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »