tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Opoczno

  EWD maturalne

 
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wyniki matur oraz wskaźniki Edukacyjnej Wartości Dodanej dla liceów i techników

CKE od 2007 roku publikuje wskaźnik EWD gimnazjów, a od dwóch lat publikowane są także ewaluacyjne wskaźniki egzaminacyjne dla liceów ogólnokształcących i techników. W pierwszym roku wyliczone zostały wskaźniki jednoroczne tylko z języka polskiego i matematyki. W ub. roku opublikowano trzy wskaźniki dwuletnie. W tym roku po raz pierwszy opublikowano okres obejmujący lata 2010?2012. Są to kolejno wskaźnik humanistyczny, z języka polskiego, matematyczno?przyrodniczy i matematyczny.

O wskaźnikach EWD pisaliśmy przy okazji egzaminów gimnazjalnych. Przypomnijmy jedynie, że w skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną w skali kraju efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność. Dla każdej szkoły obliczane są ewaluacyjne wskaźniki egzaminacyjne dla czterech obszarów nauczania. Pierwszy ? humanistyczny, obejmuje język polski, historię i wiedzę o społeczeństwie. Drugi ? obejmuje wyniki egzaminu z języka polskiego. Trzeci zakres treściowy, matematyczno?przyrodniczy, obejmuje matematykę, informatykę, fizykę, chemię, biologię i geografię. Czwarty obszar to wydzielona do osobnego wskaźnika matematyka. W szacowaniu wskaźników egzaminacyjnych wykorzystuje się informację o wykonaniu zadań egzaminacyjnych zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym. Osiągnięcia uczniów na progu liceum lub technikum określane są na podstawie danych z egzaminu gimnazjalnego w wersji standardowej dla zdających w kwietniu. Gdy np. maturzysta zdawał w obszarze matematyczno?przyrodniczym tylko maturę z matematyki na poziomie podstawowym, poziom jego umiejętności w tym obszarze szacujemy tylko na podstawie dość wąskiej bazy informacji ? danych, jak poradził sobie z zadaniami z matematyki na poziomie podstawowym. Gdy podchodził też do poziomu rozszerzonego, uwzględniamy dodatkowo informacje, jak poradził sobie z zadaniami na tym poziomie. Gdy zdawał też egzaminy z innych przedmiotów w tym obszarze, uwzględniamy jeszcze więcej informacji. Dzięki nowoczesnym metodom skalowania wyników testowania (tzw. metody IRT i model selekcji) można oszacować na jednej skali poziom umiejętności uczniów, mimo że nie rozwiązywali tego samego zestawu zadań. Przy tym sposobie skalowania wynik uzyskany przez maturzystę nie zależy od liczby wykonywanych zadań, tylko od tego, jak poradził sobie z zadaniami o różnej trudności, które rozwiązywał podczas maturalnych zmagań. Dzięki własnościom zastosowanych metod skalowania IRT uzyskane oszacowania poziomu umiejętności maturzystów są najlepszym dającym się uzyskać z danych egzaminacyjnych wyliczeniem wskaźników wyników nauczania. Procedura standaryzacji przeprowadzana jest oddzielnie dla uczniów liceów ogólnokształcących i techników w każdym z czterech opisywanych wskaźnikami obszarów nauczania.
Ze względu na niepewność statystyczną szacowania wskaźników położenie szkoły przedstawiane jest za pomocą elipsy. Im więcej wyników egzaminacyjnych uwzględnia się w obliczeniach, tym mniejsza niepewność i mniejsza tym samym elipsa.
Szkoły neutralne te, w których notujemy zarówno średni w skali kraju poziom wyników maturalnych, jak i przeciętną efektywność. Szkoły o wysokich wynikach maturalnych i wysokiej efektywności mierzonej EWD umieszczone są w prawej górnej ćwiartce wykresu, szkoły o wysokich wynikach maturalnych i niskiej efektywności mierzonej EWD w prawej dolnej, szkoły o niskich wynikach maturalnych i wysokiej efektywności w lewej górnej a placówki o niskich wynikach maturalnych i niskiej efektywności w lewej dolnej. Wskaźniki liceów ogólnokształcących z naszego powiatu przedstawiają się następująco (w nawisach podajemy Państwu liczbę uczniów zdających egzaminy na poziomie rozszerzonym):

Wykres 1 ? część humanistyczna ? przedmioty: język polski, historia, WOS
SLO im. Marii Curie?Skłodowskiej (fioletowy) ? 401.
LO w ZSP nr 1 im. Stanisława Staszica (różowy), liczba zdających ? 192.
LO im. Stefana Żeromskiego (żółty), liczba zdających ? 659.
Prywatne LO (zielony), liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 81.
LO w ZSP w Drzewicy (niebieski), liczba zdających ? 124.
Współrzędne środka układu współrzędnych narysowanego linią przerywaną oznaczają wskaźniki powiatu. Z powyższego wykresu można odczytać, że średni wynik matury z przedmiotów humanistycznych w liceach ogólnokształcących powiatu opoczyńskiego wynosi 98,7% wyniku krajowego, a EWD 0,8.
Najlepsze wyniki należą do SLO (na poziomie 106% średniej krajowej), a EWD jest na poziomie + 4,75. W tzw. grupie szkół sukcesu znalazło się także LO im. Stefana Żeromskiego. Uczniowie tej szkoły osiągnęli wysokie wyniki maturalne około 103% oraz wskaźnik EWD + 3. Pozostałe licea ogólnokształcące w naszym powiecie pod względem przedmiotów humanistycznych odnotowały zarówno niższe od średniej krajowej wyniki matury z tych przedmiotów, jak i niższą od przeciętnej efektywność nauczania. Najbardziej zbliżone do średniej powiatu są wyniki uczniów drzewickiego liceum.

Wykres 2 ? Część matematyczno?przyrodnicza
W SLO uwzględniono wyniki 402 uczniów, którzy pisali egzaminy z matematyki 402, biologii ? 109, chemii ? 80, fizyki ? 74, geografii ? 140, informatyki ? 1. W LO w ZSP nr 1 uwzględniono wyniki 190 uczniów (matematyka ? 190 uczniów, w tym poziom rozszerzony wybrało 15, biologia ? 39 (8), chemia ? 17 (4), fizyka ? 3, geografia ? 52. W LO im. Stefana Żeromskiego uwzględniono 659 uczniów (matematyka 659 (214), biologia ? 127 (87), chemia ? 90 (66), fizyka ? 93 (75), geografia 256 ? (192), informatyka ? 3 (3). W Prywatnym LO uwzględniono 81 osób (matematyka 81 uczniów (8), biologia 31 (11), chemia 4 (3), fizyka 4, geografia 20 (7). Żaden z uczniów nie wybrał informatyki. LO w ZSP w Drzewicy ? uwzględniono 124 zdających (matematykę pisało 124, biologię 21 (4), fizykę 4, geografię 44 (5).
Nieco lepiej opoczyńskie placówki wypadły pod względem wyników z części matematyczno?przyrodniczej. Z powyższego wykresu można odczytać, że średni wynik matury z przedmiotów matematyczno?przyrodniczych w liceach ogólnokształcących powiatu opoczyńskiego wynosi 101,1% wyniku krajowego, a EWD + 1,7. Także tutaj najlepsze wskaźniki należą do uczniów SLO (111% średniej krajowej, a EWD +6), całkiem nieźle wypadli także maturzyści LO im. Stefana Żeromskiego (wyniki na poziomie 104%, a EWD +3,5). Wyniki pozostałych placówek są dosyć wyrównane. Te trzy placówki znalazły się w lewej dolnej ćwiartce, co oznacza, że uczniowie tych szkół osiągają niskie wyniki matur, niska jest także efektywność nauczania.
Porównajmy również wyniki egzaminów i efektywność nauczania w technikach. Ten typ szkoły w naszym powiecie funkcjonuje w ZSP nr 1 oraz w ZSR w Mroczkowie Gościnnym.

Wykres 3 ? Część humanistyczna w technikach.
Technikum w ZSP nr 1 (fioletowy), uwzględniono w analizie 200 osób, język polski zdawało 200 maturzystów, historię 2 i WOS 4 (1).
Technikum w ZS Rolniczych w Mroczkowie Gościnnym (różowy), uwzględniono w analizie 85 osób, język polski zdawało 85 uczniów, a historię jedna.
Średni wynik powiatu wynosi 99,1%, a EWD + 1,5. Z tych dwóch szkół zdecydowanie lepiej wypadło technikum w ZSP nr 1, którego uczniowie osiągnęli wysokie wyniki maturalne i wysoką efektywność nauczania. Technikum w ZSR w Mroczkowie Gościnnym odnotowało niskie zarówno wyniki egzaminów, jak i efektywność nauczania. Oba wskaźniki są poniżej średniej powiatu.

Wykres 4 ? Część matematyczno?przyrodnicza w technikach
Technikum w ZSP nr 1 uwzględniono w analizie 200 osob. Liczba zdających poszczególne przedmioty: matematyka 200 (rozszerzony 1), biologia 2, fizyka 1, geografia 53 (3), informatyka 4 (3).
Technikum w ZS Rolniczych w Mroczkowie Gościnnym, uwzględniono w analizie 85 osób, poszczególne przedmioty zdawało: matematyka 85 (1), biologia 2, fizyka 2 (1), geografia 4.
Twórcy obu wykresów zwracają uwagę, iż w przypadku technikum w ZS Rolniczych w Mroczkowie w bazie wyników matury i egzaminu gimnazjalnego brakuje ponad 10% danych. Może to być wynikiem problemów z połączeniem wyników matury i egzaminu gimnazjalnego. W związku z tym wyznaczenie pozycji szkoły na wykresie może być mniej precyzyjne.
Podobnie wygląda porównanie obu placówek pod względem wskaźnika matematyczno?przyrodniczego. Średni wynik powiatu wynosi 94,3%, a wskaźnik EWD ? 3,9. Całkiem nieźle wypadają uczniowie ?ekonomika?, którzy osiągnęli wysokie wyniki maturalne oraz wysoką efektywność nauczania. Na wykresie współrzędnych elipsa obrazująca szkołę w Mroczkowie Gościnnym, znajduje się w lewej dolnej ćwiartce, co oznacza, że uczniowie tej placówki osiągnęli zarówno niskie wyniki, jak i niską efektywność.
Przypomnijmy, że wskaźniki EWD mają charakter względny i nie informują o bezwzględnych postępach w nauce uczniów. Służą raczej do porównywania szkół. Odczytywanie danych na układzie współrzędnych ma charakter przybliżonych liczb, należy je traktować troszkę z przymrużeniem oka. Warto bardziej skupić się, w której ćwiartce układu współrzędnych znajduje się elipsa obrazująca szkołę.



Część humanistyczna liceów ogólnokształcących




Część matematyczno?przyrodnicza liceów ogólokształcących




Część humanistyczna w technikach




Część matematyczno?przyrodnicza w technikach


Nal   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 51 (806) z dnia 21 Grudnia 2012r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »