tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Zdrowie

 Czwarty wymiar pracy

 
Zdaniem psychologa

Istnieje kilka sposobów na to, aby swój czas pracy wykorzystać efektywniej i podnieść w ten sposób wydajność. A wydajny pracownik, to pożądany pracownik?
Jednym z twórców ergonomii (nauki o sprawnym organizowaniu pracy) był Amerykanin, Frank Gilbreth. Obserwując murarzy (był to koniec XIX wieku) zauważył, że wykonują oni setki niepotrzebnych ruchów. Zaplanował więc nowe rozmieszczenie materiałów podczas murowania, zaprojektował windę dla murarzy, tak że mieli mur przed sobą ciągle na tej samej wysokości, wprowadził też podział zadań i określił kolejność, w jakiej mają być wykonywane.
Gilbreth pracował nad tym parę dni i wziął swoje wynagrodzenie. Jednak oszczędności, jakie firma uzyskała dzięki zmianom, które wprowadził były niebywałe. Dawniej jeden pracownik w ciągu godziny kładł 120 cegieł, po zmianach układał 350 cegieł na godzinę, w dodatku wcale nie wykonywał swoich czynności szybciej, przeciwnie, po pracy był mniej zmęczony!
Ten sugestywny przykład dowodzi jak odpowiednie zorganizowanie pracy może zaoszczędzić czas i wysiłek.

Optymalizacja
Aby praca była wykonywana efektywnie, konieczne są przerwy. Bez względu na to, czy pracodawca oficjalnie wprowadza czas na przerwę, czy nie, pracownicy i tak odpoczywają. Nie da się pracować intensywnie bez wypoczynku.
Badania pokazują, że podczas intensywnej pracy umysłowej przerwa powinna następować po ok. 50 minutach i trwać ok. 10 minut. Bardzo wiele zależy tu jednak od tego czy pracuje się nad zadaniem interesującym, czy jest ono nowe, czy człowiek jest w stresie itp. Na szczęście mózg sam informuje o tym, kiedy jest mu potrzebna przerwa ? to ten moment, w którym następuje rozkojarzenie i człowiek zaczyna myśleć o "niebieskich migdałach".
Podczas pracy fizycznej czas intensywnego wysiłku może być dłuższy (liczony w godzinach) ale przerwy także muszą być dłuższe ? ok. 30, 40 minut.

Kolejność zadań
Czas będzie lepiej wykorzystany, jeśli zaczyna się pracę od zadań najciekawszych. Lepiej jest też zaczynać od tego, co jest łatwe, najtrudniejsze pozostawiając na koniec.
Jeśli praca wykonywana jest w domu, to lepiej ją wykonywać rano niż wieczorem i w systemie "najpierw praca, potem przyjemność", nie odwrotnie.
W zbiurokratyzowanych instytucjach żartuje się, że "To co masz zrobić dzisiaj, zrób pojutrze, będziesz mieć dwa dni wolnego". Tak naprawdę czas i wysiłek są wykorzystane efektywniej, jeśli zadania wykonywane będą od razu, a nie odkładane na potem. Gdy wraca się "potem" do odłożonych zadań, trzeba poświęcić im dodatkowy czas na przypomnienie sobie o co chodzi i "wejście w klimat".

Planowanie
Czas oszczędza automatyzowanie wykonywania niektórych fragmentów zadań. Na przykład podczas pisania na komputerze można tworzyć skróty w autokorekcie lub tworzyć makra, które będą za człowieka wykonywać powtarzalne czynności.
Przed przystąpieniem do wykonywania zadania warto poświęcić wysiłek na zaplanowanie tego, jak ma być ono zrobione: podzielić zadanie na etapy, przewidzieć, w jakiej kolejności będą wykonywane, wiedzieć kiedy nastąpi przerwa itp.
Badania pokazują, że przeciętne osoby przeważnie od razu przechodzą do wykonywania zadania. Najlepsi pracownicy mają inny styl. Wydłużają etap przygotowawczy, czyli czas przeznaczony na zrozumienie zadania i zaplanowanie jego wykonania. Dzięki temu jednak samo wykonywanie zadania zabiera im mniej wysiłku, przebiega o wiele szybciej i bardziej efektywnie.


dr Marcin Florkowski, psycholog   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 42 (849) z dnia 18 Października 2013r.
W dziale Zdrowie dostępne są również artykuły:

Pokaż pełny spis treści
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »