tygodnik opoczyński
Ogłoszenia
Wyróżnione
UROLOG Dr N. Med. K. DĄBROWSKI, USG. WAZEKTOMIA ...
czytaj dalej »

ZATRUDNIĘ KIEROWCĘ kat. C+E - kraj, wysokie stałe ...
czytaj dalej »

Baza firm
 
Zdarzenia

 Cykliści czekają na nowe uprawnienia

 

Rząd pozwala na kolce, jazdę chodnikiem i daje pierwszeństwo przed samochodami…

Niedawno Sejm przyjął zmiany w Prawie o ruchu drogowym, dotyczące użytkowników rowerów. Musiał, bo wcześniejsze zapisy były niezgodne z obowiązującymi w Unii Europejskiej. Gdy nowelizacja zostanie przyjęta również przez Senat, rowerzystom ma się jeździć po naszych drogach swobodniej, a przede wszystkim bezpieczniej.
Rząd polski nie miał wyjścia, w końcu musiał przyjąć zmiany, które już od dawna były opracowywane nie tylko ze specjalistami z zakresu ruchu drogowego, ale również ze środowiskami rowerzystów. Mimo że pierwszą nowelizację przyjęto w 2001 r., niektóre jej zapisy były niezgodne z konwencją wiedeńską o ruchu drogowym – już wtedy obowiązującą nasz kraj.
Nowe prawo zmienia definicję roweru, według której jest to pojazd o szerokości do 0,9 metrów poruszany siłą mięśni osoby na nim jadącej. Pojazd ten może być jednak wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V i o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, która po przekroczeniu prędkości 25 km/h stopniowo musi spadać do zera. Określono również, jakie wymogi powinna spełniać przyczepka do przewozu dzieci. Okazuje się, że taki wózek ciągnięty za rowerem jest o wiele bezpieczniejszy niż foteliki.
To niejedyne zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo nie tylko najmłodszych. Cyklista będzie mógł jeździć na oponach wyposażonych w trwałe elementy przeciwpoślizgowe, czyli kolce. Według specjalistów rowerzysta nie będzie niszczyć nawierzchni, bo jest zbyt lekki, a koła mają zbyt mały moment obrotowy. Z pewnością jednak poprawi się komfort jazdy w najtrudniejszych warunkach.
Jednym z największych problemów jest pierwszeństwo na ścieżkach rowerowych. Z nowelizacji wynika, że jadący drogą rowerową wzdłuż drogi głównej, ma pierwszeństwo nad samochodami skręcającymi w drogę podporządkowaną oraz z niej wyjeżdżającymi. Jak wynika ze statystyk, w Polsce w takich miejscach dochodzi do największej ilości zdarzeń.
Kolejną ważną zmianą ma być umożliwienie rowerzyście jechania środkiem pasa ruchu tuż przed skrzyżowaniem. Zasada ta będzie obowiązywać, gdy nie ma wydzielonej drogi rowerowej, a z danego pasa ruchu można jechać w więcej niż w jednym kierunku. Ma to ograniczyć zdarzenia spowodowane wyprzedzaniem jednośladów przez auta w ostatniej chwili, a później zajeżdżanie im drogi w celu skręcenia w prawo.
Przepisy te będą dotyczyć również rond. Nie tylko rowerzyści, ale również motorowerzyści i motocykliści będą mogli wjeżdżać na środkowe pasy ronda, a nie tylko na skrajny – prawy. Ułatwi im to płynną zmianę kierunku jazdy.
Nowością będzie także wprowadzenie śluz dla rowerów, czyli wyznaczenie części pasa ruchu między linią zatrzymywania się samochodów przed skrzyżowaniem. Takie rozwiązanie ułatwi jednośladom szybszą reakcję na zmianę świateł, a co za tym idzie płynniejsze wjechanie na skrzyżowanie oraz skręcanie. Będą również lepiej widoczni dla innych użytkowników dróg.
Ruch, m.in. w korkach miejskich, będzie łatwiejszy, dzięki zezwoleniu rowerzystom na wyprzedzanie z prawej strony. Obecnie, choć taki manewr wykonywany jest bardzo często, jest wykroczeniem i z takim pozwoleniem nie godzi się wielu kierowców.
Chodnikiem będzie można jechać gdy: jedziemy z dzieckiem w wieku do 10 lat lub jest zła pogoda (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź), chodnik musi mieć jednak najmniej dwa metry szerokości. Rowerzysta na ciąg pieszy będzie mógł także wjechać, gdy jedzie drogą, na której dopuszczono poruszanie się z prędkością większą niż 50 km/h. To najważniejsze zmiany, które prawdopodobnie zostaną przyjęte w najbliższym czasie przez senat.
Wnioskodawcy nie mają wątpliwości, że przyczynią się one do spadku ilości zdarzeń z udziałem rowerzystów. Obecnie w Polsce co roku, na drogach ginie średnio 500 cyklistów, czyli cztery razy więcej niż wynosi średnia w Unii Europejskiej.


war   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 11 (714) z dnia 18 Marca 2011r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »