tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Kultura

 Baśniowy świat braci Grimm!

 

200 lat temu, w grudniu 1812 r. ukazało się pierwsze wydanie znanego dziś na całym świecie zbioru baśni braci Grimm. Dla uczczenia 200. rocznicy tego wydarzenia uczniowie Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego nr 1 zaprosili swoich młodszych kolegów z klas III i VI szkoły podstawowej do ?Baśniowego świata braci Grimm? (Märchenwelt der Brüder Grimm). Program tego przedsięwzięcia obejmował prezentację multimedialną, przedstawienie teatralne oraz kilka stacji, które dzieci zwiedziły, żeby wykonać przygotowane dla nich zadania.
Pierwszym etapem przygotowań były dwa jesienne konkursy, w których udział wzięli uczniowie gimnazjum i liceum. W konkursie fotograficznym pod tytułem ?Baśniowe światy? uczniowie mieli możliwość pokazania, co znaczy dla nich pojęcie baśniowy świat. Zwyciężyła Anna Jaźwic z klasy IIb liceum, wyróżnienie przyznano Karolinie Nicie z klasy IIId liceum. Drugi konkurs ? multimedialny ? pod tytułem ?Baśniowe światy braci Grimm? dotyczył życia i twórczości tych znanych niemieckich bajkopisarzy. Pierwsze miejsca zajęli: w gimnazjum ? Paweł Ksyta (IIId), w liceum ? Anna Zielińska (IId). Wręczenie nagród, również pocieszenia dla niewyróżnionych uczestników obu konkursów odbyło się przy okazji dnia ?Baśniowego świata braci Grimm?. Wszystkie zdjęcia wykorzystano jako element dekoracji, tworząc z nich zarazem jedną ze stacji z konkretnym zadaniem dla uczniów. Z jednej z prezentwacji uczestnicy mogli się dowiedzieć, kim byli bracia Grimm i poznać kilka z pośród ponad 200 baśni, do których nalezą m.in. ?Kopciuszek?, ?Śpiąca królewna?, ?Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków?, ?Czerwony Kapturek?, ?Roszpunka?, ?Jaś i Małgosia?, ?Żabi król?, ?Pani Zima?. Dzieci mogły nie tylko zobaczyć ale także usłyszeć te baśnie dzięki nagraniom charakterystycznych fragmentów, wykonanych przez Anię Zielińską ? autorkę prezentacji.
Kolejnym punktem programu było przedstawienie teatralne baśni ?O czterech muzykantach z Bremy?. Nie była to jednak typowa inscenizacja, lecz japońska metoda opowiadania o nazwie kamishibai (z jap. teatr ilustracji, teatr obrazkowy, dosłownie: sztuka teatralna na papierze). Jest to tradycyjna japońska sztuka opowiadania historii za pomocą obrazków wykonanych na kartonowych planszach wsuwanych do małego drewnianego parawanu. Kamishibai można porównać do teatru marionetkowego, w którym miejsce marionetek zajmują ilustracje. Kartonowe plansze z obrazkami opowiadają historię, a każda plansza przedstawia kolejny fragment opowieści. Parawan stoi zwrócony do publiczności, czytający (opowiadający) stoi z boku lub z tyłu i opowiada zilustrowaną historię, zmieniając płynnie plansze. Gdy parawan zostaje otwarty opiera się on na dwóch przednich okiennicach co zapewnia mu stabilność. Nasi uczniowie mieli utrudnione zadanie, ponieważ nie czytali lecz opowiadali baśń z pamięć, żeby mieć lepszy kontakt z publicznością i angażować ją w opowiadaną historię. A opowiadali z ogromnym przejęciem, gestykulując i modulując głos. I nie byłoby w tym nic trudnego, gdyby nie fakt, że każdy z nich opowiadał swój obrazek w dwóch językach: niemieckim i polskim, tak by uczniowie szkoły podstawowej, którzy nie uczą się języka niemieckiego w szkole, dobrze rozumieli treść bajki. Opowiadającym zależało także na tym, by nauczyć dzieci kilku słów i zwrotów w tym języku, więc zachęcali uczniów do powtarzania wybranych z nich, przewijających się przez tekst baśni wielokrotnie. Ale najlepiej uczniowie zapamiętali z pewnością nazwy czterech zwierząt ? bohaterów baśni ?O czterech muzykantach z Bremy?. A to m.in. także za sprawą zadania, które dostali po wysłuchaniu bajki. Podzieleni na trzyosobowe grupy i wyposażeni w arkusze pracy, uczniowie zwiedzali 5 przygotowanych stacji (kalendarze, zdjęcia, laptop, MP?3, i obrazki) i umieszczali na arkuszach odpowiedzi do zadań. Zadania były bardzo różnorodne i angażowały nie tylko zmysł wzroku, ale także słuchu. Dzieci musiały m.in. obejrzeć i wysłuchać fragmentu bajki, zapisując jej tytuł, wysłuchać nagranego szczekania psa i podać polski oraz niemiecki odpowiednik tego odgłosu, połączyć obrazki występujących w opowiedzianej baśni zwierząt z ich nazwami po niemiecku ? jeśli zrobiły to dobrze, zapalała się lampka ? a następnie spisać te nazwy na swój arkusz pracy. Wykonane zadania zostały następnie omówione przez konferansjerów prowadzących cały program. Las rąk wyrywających się do odpowiedzi świadczył o tym, że nawet ci najmłodsi z uczestników konkurencji bardzo dobrze poradzili sobie z nią.
W zaprezentowaniu ?Baśniowego świata braci Grimm? udział wzięło ponad 30 uczniów klas I i II liceum (w tym 16 opowiadaczy baśni ?O czterech muzykantach z Bremy?) podzielonych na dwie grupy, z czego każda z nich wystąpiła trzykrotnie. Nad całością czuwały Wioletta Rak i Anna Sadowska?Tomasik. Pomocy w przygotowaniu niezbędnych materiałów udzieliły Beata Sadura wraz z uczennicami klasy IIIa gimnazjum, które wykonały obrazki do zaprezentowanej sztuki teatralnej oraz Katarzyna Bogatek.
Młodzież oraz koordynatorki przedsięwzięcia składają podziękowania wszystkim osobom, dzięki którym mogły go zrealizować zgodnie z zamierzeniem: dyrekcji i nauczycielom ZSS nr 1 oraz osobom prywatnym za użyczenie materiałów dekoracyjnych i sprzętu elektronicznego.



Część grupy grugiej



Grupa pierwsza w całosci


Nal   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 3 (810) z dnia 18 Stycznia 2013r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »