Sprowadzenie używanego samochodu z zagranicy z reguły się opłaca, ale nie zawsze. Jeżeli pojazd w Polsce zostanie uznany za odpad, zostanie przekazany do demontażu, a nowy właściciel może zapłacić wysoką karę pieniężną.
Jeżeli sprowadzony z zagranicy samochód został uznany w innym państwie za nie nadający się do naprawy, w Polsce nowy właściciel musi się liczyć z jego utratą. Wystarczy, że w zagranicznym dowodzie rejestracyjnym znajdzie się wpis „non-repairable”, żeby w Polsce zobowiązać nabywcę do przekazania pojazdu do złomowania. Jeżeli inne państwo uznało, że auto nie nadaje się do naprawy, to automatycznie samochód przestaje spełniać kryteria pojazdu i staje się odpadem. W takiej sytuacji nabywca odpowie za nielegalne przywiezienie odpadów. Zgodnie z ustawą o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów odbiorca odpadów przywiezionych nielegalnie, czyli bez zgłoszenia ich jako odpadów, może zapłacić karę w wysokości od 50 do nawet 300 tys. zł. |