tygodnik opoczyński
Ogłoszenia
Wyróżnione
UROLOG Dr N. Med. K. DĄBROWSKI, USG. WAZEKTOMIA ...
czytaj dalej »

Żagielfinanse oferuje:
Pożyczki BANKOWE ...
czytaj dalej »

Baza firm
 
Aktualności

 14 listopada - Dzień Walki z Cukrzycą

 
Jak pomóc?

Cukrzyca to choroba dotykająca coraz większą grupę ludzi, od noworodków po osoby starsze. Jak pomóc cukrzykowi, który ma atak hiperglikemii lub hipoglikemii (zbyt duży lub zbyt mały poziom cukru we krwi), które objawiają się utratą przytomności i śpiączką?
Lekarze radzą cukrzykom, by nosili przy sobie jakiś rodzaj wyróżnika: opaskę na rękę, kartę cukrzyka i informację o właściwym sposobie postępowania, która pozwoli nawet zupełnie przypadkowej osobie na udzielenie skutecznej pomocy.
Warto wiedzieć, że drżenie rąk, trudności z utrzymaniem równowagi, bełkotliwa mowa lub agresja, wreszcie utrata przytomności mogą oznaczać dramatyczny incydent cukrzycy. Od człowieka, który znalazł się w takiej właśnie sytuacji, nie czuje się alkoholu. Ponadto póki jest przytomny, może poprosić o podanie mu zestawu insulinowego (który ma przy sobie) lub czegoś słodkiego.
Dorośli chorzy najczęściej w porę potrafią zapobiec zagrożeniu, czując pierwsze objawy hipoglikemii lub hiperglikemii odpowiednio reagują: albo przyjmując insulinę, albo np. pijąc coś słodkiego. Znacznie trudniej jest w przypadku chorych małych dzieci - one są zależne od dorosłych i od ich wiedzy.
Przypadkowy człowiek nie będzie wiedział, czy choremu, który zasłabł, podać cukier czy wręcz przeciwnie - podać insulinę. Dlatego najlepiej jest w takich przypadkach wezwać pogotowie ratunkowe. Lecz przy odrobinie wiedzy można rozpoznać hipoglikemię (niedockukrzenie), która często pojawia się nagle. Sygnalizuje ją uczucie głodu, stan pobudzenia, drażliwość, drżenie mięśni. Wystarczy wtedy podać choremu słodki napój, a potem np. banana lub kanapkę.
Objawy hiperglikemii (wysokiego poziomu cukru) pojawiają się wolniej. Skóra chorego staje się sucha, odwodniona, oddech szybki. W wydychanym powietrzu można poczuć zapach kwiatowo-acetonowy. Następnie pojawiają się nudności, wymioty, senność. By nie doszło do śpiączki, należy choremu podać do wypicia wodę z solą. I oczywiście zawiadomić lekarza.
Nie zawsze można ustalić, dlaczego doszło do ataku hiperglikemii lub hipoglikemii. Mogą one wyniknąć z błędu diety, interakcji z innymi lekami lub przyjęciem nieodpowiedniej ilości insuliny (za mało lub za dużo). Do ataku może też dojść np. z powodu wysiłku fizycznego lub braku posiłku o właściwej porze, stres.
Być może ta odrobina wiedzy pomoże Państwu rozpoznać objawy ataku u chorego na cukrzycę. Tylko wtedy będziemy mogli mu udzielić pomocy.
A tak zupełnie na marginesie: sam sprawdź, czy ty jesteś zdrowy. Nawet gdy nie jesteś w grupie ryzyka, nikt w twej rodzinie nie chorował na cukrzycę, zbadaj poziom cukru, gdy: * cały czas jesteś spragniony i wypijasz ponad trzy litry płynów dziennie * jesteś wciąż senny i zmęczony * często oddajesz mocz * czujesz suchość w ustach * masz większą niż dawniej skłonność do infekcji * ranki i skaleczenia goją się trudniej niż w przeszłości * nagle i z niewyjaśnionych powodów robi się ci słabo.


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 45 (644) z dnia 13 Listopada 2009r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »