tygodnik opoczyński
Ogłoszenia
Wyróżnione
FIRMA zatrudni kadrową z doświadczeniem tel: ...
czytaj dalej »

ZATRUDNIĘ przedstawiciela handlowego,tel: ...
czytaj dalej »

SPRZEDAM dom wolnostojący w stanie surowym, ...
czytaj dalej »
Baza firm
 
Warto wiedzieć

Co zrobić, aby znaleźć kupca na mieszkanie


Kolejny III kwartał na naszym lokalnym rynku obrotu mieszkaniami nie przyniósł istotnych zmian w koniunkturze. Sprzedający muszą dziś czekać długie tygodnie, a nawet miesiące na kupca.
Większość osób próbuje sprzedawać samodzielnie, bez dogłębnej znajomości rynku lokalnego i trendów panujących w obrocie nieruchomościami, co skazuje ich na porażkę. Wiele osób uważa, że wystarczy wrzucić ofertę do internetu lub dać ogłoszenia prasowe, a klient sam się znajdzie. Nic bardziej mylnego, czasy boomu mieszkaniowego lat 2006-2007, kiedy wszystko sprzedawało się na pniu, minęły chyba bezpowrotnie.
Dziś jest zupełnie inaczej, bo okazuje się, że sprzedaż mieszkania w kryzysie to wyczyn niemal ekstremalny. Inna sprawa, że lwia część ogłoszeń w serwisach i na portalach internetowych to obraz marzeń sprzedających, nie mający wiele wspólnego z rzeczywistymi stawkami transakcyjnymi.

Co trzeba więc zrobić, kiedy po miesiącu lub dwóch nie zjawi się kupiec?
Przede wszystkim klient, który wystawia swoją ofertę w serwisie powinien wiedzieć, że poszukujący, wśród wielu innych, podobnych powierzchniowo mieszkań, zwróci w pierwszej kolejności uwagę na jego lokal tylko wtedy, gdy znajdzie się on w pierwszej piątce najtańszych. Bo to cena, obok innych atrybutów, będzie obecnie głównym źródłem zainteresowania. Klient lokalu nie widzi, być może zna tylko częściowy jego opis, czasami lakoniczny, jakąś wycinkową fotografię, ale zna doskonale swoją zdolność płatniczą i do tego dopasowuje swoje poszukiwania. Nic więc dziwnego, że obecnie jedyną metodą na szybką i skuteczną sprzedaż mieszkania jest rozsądne podejście do jego ceny.
Jeśli wystawimy mieszkanie za astronomiczną kwotę, a w okolicy są podobne oferty za znacznie niższą stawką za metr, wówczas nasza nieruchomość doskonale pomaga sprzedać te tańsze, ponieważ są one dużo atrakcyjniejsze dla kupującego. Przykład? Lokal 4-pokojowy, 62 m2 na osiedlu M. Skłodowskiej-Curie, do niewielkiego remontu, wystawiony za cenę 135.000 zł zmienił właściciela w niecały miesiąc, podczas gdy podobne mieszkanie w tej samej lokalizacji, wystawione za 160.000 zł, czeka na klienta od kilku miesięcy.
Zatem, aby w miarę szybko sprzedać nasz lokal, trzeba wśród okolicznych ofert znależć mieszkanie o podobnych parametrach jak nasze i zaproponować niższą cenę. O ile? Statystyka transakcji pokazuje, że co najmniej o 10-15%, a przy lokalach powyżej 70 m2 nawet o 20%.
Trzeba pamiętać, że jeśli mieszkanie, ale także inna nieruchomość, zbyt długo pozostaje w ofercie na rynku, to traci szanse na sprzedaż za cenę oferowaną niemal z każdym dniem. Nieruchomość tak się opatrzy potencjalnym klientom, że szanse na pozbycie się jej są minimalne. Klient podejrzewa, że skoro tak długo czeka na sprzedaż, to może oznaczać, że coś jest z nią nie tak. Ważne jest, aby wtedy oczekiwaćm na klienta, ale przeprowadzić ponowną analizę rynkową ze skorygowaniem ceny i zmianą pozycjonowania w internecie.
Analiza naszego rynku dowodzi, że najczęstszym przedmiotem obrotu są małe mieszkania, w przedziale 100-120 tys. zł. Kupujemy małe mieszkania z dwoma pokojami, bo takie są realne możliwości finansowe nabywców. I wcale to nie dziwi.
Z danych GUS wynika, że w II kwartale br. Polacy zaciągnęli prawie o 9% mniej kredytów hipotecznych niż rok wcześniej, mimo że stopy procentowe są najniższe w historii. Niechętnie się zadłużamy. Wartość udzielonych kredytów między kwietniem a lipcem była 15% niższa niż rok wcześniej. Nic więc dziwnego, że mieszkania nadal będą tanieć. Możliwe, że spadki cen w przyszłości będą mniej drastycznie, ale na razie odbicia od dna nic nie zapowiada.
Sytuacji sprzedających na naszym rynku nie poprawi uruchomienie po nowym roku rządowego programu mieszkaniowego dla młodych, już nazwanego w internecie ?Młody musisz dołożyć?. Dotyczyć on będzie rynku pierwotnego, a ten jak wiadomo w Opocznie prawie nie istnieje.


Czesław J. Dudziński   
W dziale dostępne są również artykuły:

 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »