tygodnik opoczyński
Ogłoszenia
Wyróżnione
ZATRUDNIĘ ELEKTRYKÓW TEL. ...
czytaj dalej »

MOTOCYKL Aprilia RS 90/50 (2003), stan bardzo ...
czytaj dalej »

AUDI A6 (2006), srebrny metalik, automat ...
czytaj dalej »
Baza firm
 
Warto wiedzieć

Czy wiemy co kupujemy?

W minionym roku Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK sprawdziła oznakowanie ponad dwunastu tysięcy partii produktów w 1309 placówkach handlowych. Skontrolowano m.in. mleko, mięso, ryby i ich przetwory, mrożonki, gotowe dania obiadowe, herbaty, kawy, pieczywo. Zastrzeżenia wzbudziło blisko 30 procent skontrolowanych partii. Zakwestionowano ponad 51 procent towarów sprzedawanych luzem spośród 6062 sprawdzonych oraz 6,2 procent partii produktów oferowanych w opakowaniach spośród skontrolowanych 5964 partii. Najwięcej zastrzeżeń wzbudziło oznakowanie opakowań mięsa, herbat, kawy, mrożonek i oliwy. W grupie towarów sprzedawanych luzem najczęściej kwestionowano: wędliny, jaja, ryby, pieczywo. Zbadano oznakowanie blisko sześciu tysięcy partii produktów w opakowaniach, zakwestionowano 6,2 proc. partii. Najpoważniejsze nieprawidłowości to użycie nazwy nieadekwatnej do składu, umieszczanie na opakowaniu nieprawdziwych informacji i ilustracji opisujących produkt, których nie było w składzie. Zgodnie z prawem, produkty sprzedawane na wagę musza być oznakowane ? ceną, nazwą, rodzajem towaru oraz informacjami o składnikach, terminem przydatności do spożycia. Najczęściej kwestionowano brak obowiązkowych informacji o składnikach wędlin sprzedawanych na wagę, jaj, mięsa, pieczywa i ryb. Bardzo często na stoiskach informowano klientów jedynie o nazwie zwyczajowej produktu, nie podając zawartości składników oraz rodzaju produktu. Sprzedawcy niejednokrotnie uważali, że ich klienci znają asortyment danego sklepu, więc nie potrzebują informacji o składzie produktu. Wątpliwości wzbudzał także sposób ekspozycji wędlin ? w sklepach informowano o sprzedaży prawdziwie naturalnych wiejskich wyrobów, jednak z etykiet wynikało, że do ich produkcji użyto substancji wzmacniających smak i zapach ? oraz serów: wyroby seropodobne znajdowały się wśród serów dojrzewających, a konsumentom podano fantazyjne nazwy tych towarów. Zastrzeżenia dotyczyły też jaj, gdyż 60 proc. posiadało niezgodne z prawem oznakowanie. Najczęściej w miejscu sprzedaży nie podawano wymaganych informacji o klasie jakości (A czyli jaja świeże), klasa wagowa (S, M, L, XL), metodzie chowu (np. klatkowy, ekologiczny). Tylko w jednym przypadku stwierdzono brak obowiązkowego stempla na skorupie. Po przeprowadzonych kontrolach inspektorzy wydali 229 decyzji o wymierzeniu kar pieniężnych na kwotę ponad 326 tys. zł. Ponad połowa decyzji dotyczyła towarów sprzedawanych bez opakowań. Z obrotu zostały wycofane towary zafałszowane lub nieoznakowane. Nieprawidłowości dotyczące oznakowania produktów oferowanych luzem w większości zostały usunięte w toku kontroli.
Przy okazji warto pamiętać, że nieświeżą żywność można reklamować: paczkowaną w terminie 3 dni od chwili otwarcia, sprzedawaną luzem ? 3 dni od momentu zakupu. Warto dodać, że towary kupione w promocji, a będące niezgodne z umową również podlegają reklamacji. Sklep nie może jedynie informować o rodzaju wędliny oraz cenie. Nazwa rodzajowa produktu (np. kiełbasa suszona), wykaz składników łącznie z danymi dotyczącymi obecności wody, dodanych substancji dozwolonych (np. konserwantów), termin przydatności do spożycia, warunki przechowywania, zawartość netto, nazwa producenta ? to informacje, które powinien znaleźć każdy konsument kupujący wędliny. Muszą być umieszczone w widocznym miejscu ? na etykiecie, gdy produkt jest zapakowany, a gdy kupujemy luzem ? na wywieszce zawierającej nazwę wędliny i jej skład. Artykuły spożywcze przeterminowane, po terminie przydatności do spożycia bądź dacie minimalnej trwałości nie mogą być oferowane do sprzedaży, nawet po znacznie obniżonej cenie. Należy czytać dokładnie informacje zamieszczone na etykiecie, zwłaszcza te podane drobnym drukiem.


Czesław J. Dudziński   
W dziale dostępne są również artykuły:

 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »