tygodnik opoczyński
Ogłoszenia
Wyróżnione
PLACÓWKA GETIN NOBLE BANK OFERUJE:
czytaj dalej »

Firma ELEKTRO-TEST s.c.
Poszukuje ...
czytaj dalej »

SYBERIAN Husky, szczeniaki, tel. ...
czytaj dalej »
Baza firm
 
Warto wiedzieć

Meldunek jest czy go nie ma, czyli co się zmieniło po 1 stycznia 2013 r.

Mimo wcześniejszych zapowiedzi i obiecanek polityków o rychłym zniesieniu obowiązku meldunkowego, taki obowiązek nadal został utrzymany. A to oznacza, że najpóźniej po 30 dniach przeprowadzki do nowego miejsca pobytu, mamy obowiązek zgłoszenia się do ewidencji ludności w gminie, w celu dopełnienia formalności meldunkowych. Chociaż po 1 stycznia 2013 r. ta procedura uległa znacznemu uproszczeniu.
Najważniejsza zmiana to ta, że w jednym okienku możemy dokonać wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu i zameldowania w nowym lokum. To novum, dotychczas takiej możliwości nie było. Trzeba się było w starym miejscu pobytu wymeldować, a w nowym zameldować.
W urzędzie trzeba mieć ze sobą komplet niezbędnych dokumentów potwierdzających tożsamość, oraz stwierdzajacych prawo do lokalu. W przypadku zmiany miejsca pobytu na stały, trzeba pamiętaćo tym, aby od razu złożyć wniosek o nowy dowód tożsamości.

Zmiany ułatwiające życie
Obowiązek meldunkowy od tej chwili nie obowiążuje turystów i wczasowiczów w ośrodkach wczasowych. Administratorzy nieruchomości, dozorcy i zakłady pracy nie mają obowiązku weryfikowania i wypełniania meldunku przez mieszkańców i pracowników.
Ponadto zyskujemy dodatkowy czas na zameldowanie, zamiast dotychczasowych czterech dni, mamy na to obecnie aż trzydzieści dni. Znikają także sankcje karne dla obywateli polskich i UE za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Nie trzeba będzie także meldować się przy pobytach na czas krótszy jak 30 dni.

Pobyt stały czy czasowy?
Teoretycznie w przypadku pobytu dłuższego niż 3 miesiące, trzeba by mówić o potrzebie meldunku na pobyt stały. Tak mówi prawo. Ale na szczęście są od tego przewidziane także wyjątki.
Czasowo powyżej 3 miesięcy można się zameldować także wtedy, gdy ktoś jest zatrudniony poza miejscem stałego zamieszkania, np. pracujemy w innym mieście, uczniowie, studenci. W praktyce także większość osób wynajmujących mieszkania. Warto w tym miejscu przypomnieć to, o czym już wielokrotnie pisaliśmy w poradach, że sam meldunek nie daje najemcom mieszkań żadnych praw do zajmowania mieszkania. Jest jedynie potwierdzeniem miejsca pobytu, w którym dana osoba przebywa. Prawo takie daje jedynie ważna umowa najmu mieszkania.
Przy pobycie czasowym, odwiedzając urząd gminy, wypełniamy formularz o nazwie ?Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące?. Formularz ten potwierdza także właściciel mieszkania. Za meldunek czasowy nie pobierana jest żadna opłata.
Przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego nie trzeba będzie podawać informacji o wykształceniu i obowiązku wojskowym, czyli przedłożenia książeczki wojskowej.
Przy pobycie do 3 miesięcy można się zameldować ustnie. Trzeba wtedy wybrać się do urzędu gminy z właścicielem mieszkania i dowodem osobistym.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planami rządowymi, od roku 2016 obowiązek meldunkowy będzie całkowicie zniesiony. W życie z tym terminem mają wejść elektroniczne dokumenty tożsamości i ich centralny rejestr.


Czesław J. Dudziński   
W dziale dostępne są również artykuły:

 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »