tygodnik opoczyński
Ogłoszenia
Wyróżnione
PEUGEOT 407 (2005), 2.0 diesel, Toyota avensis ...
czytaj dalej »

PRALKA automat, lodówka, rowerek dziecięcy 16" ...
czytaj dalej »

CITROEN Berlingo 1.6 gaz, hak, tel. ...
czytaj dalej »
Baza firm
 
Warto wiedzieć

Przedświątecznie w sieci

Choć do świąt jeszcze trzy tygodnie to w sklepach widać już przedświąteczną gorączkę zakupów. Zwłaszcza tam, gdzie można kupić prezenty i zabawki dla najmłodszych. Od kilku już lat coraz bardziej popularne stają się zakupy w sieci internetowej. Co zrobić, żeby jak najlepiej poruszać się po sieci internetowej? Koniecznie trzeba dowiedzieć się od kogo kupujemy? Upewnić się czy sklep umieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany to obowiązkowe dane, które pozwalają stwierdzić, czy sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie ma powodów, aby je ukrywać. Jeżeli wybierzemy zakupy grupowe przeczytajmy dokładnie regulamin, sprawdźmy terminy, bo może się okazać, że kupon będzie można zrealizować tylko w ściśle określonym czasie, niekoniecznie odpowiednim dla kupujących. Warto także porównać koszt promocyjnej usługi lub produktu z regularnym cennikiem. Trzeba też przeczytać i sprawdzić opis produktu i zdjęcia, cenę. Dobrzej jest też skorzystać z tzw. porównywarek cen w sieci np. Ceneo, Nokaut. Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie dodatkowe opłaty np. wysyłki, zapakowania, ubezpieczenia. Zanim zamówimy towar powinniśmy poznać zasady płatności i wybrać tę, która w konkretnym przypadku jest najbezpieczniejsza. Jeśli nie jesteśmy przekonani, co do wiarygodności sprzedawcy, można wybrać opcję zapłaty przy odbiorze. Konsument powinien wiedzieć, jaki jest termin dostarczenia zamówionego towaru. Prezenty najbezpieczniej jest zamawiać z wyprzedzeniem, bo internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. W takim samym terminie musi poinformować konsumenta o tym, że nie jest w stanie dostarczyć produktu, np. dlatego, że towar jest już niedostępny. Warto wiedzieć, że w przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych zwrot prezentu, który po prostu się nie podoba, jest możliwy w przypadku zakupów wirtualnych niezależnie od woli sprzedawcy. Można to zrobić w ciągu 10 dni, ale tylko wtedy, gdy naszym kontrahentem jest przedsiębiorca. Jeżeli kupujemy od konsumenta ? na przykład podczas aukcji internetowej ? dochodzenie praw może być utrudnione. Przede wszystkim to czy będzie możliwy zwrot nieudanych zakupów oraz na jakich warunkach, musisz ustalić ze sprzedającym przed zawarciem umowy. Czas do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów to wyjątkowy przywilej kupującego w sieci. Jeśli chcemy skorzystać z tego prawa, musimy w ciągu 10 dni od momentu odbioru przesyłki wysłać przedsiębiorcy pisemne oświadczenie listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, dołączając dowód zakupu (np. paragon). Nie trzeba podawać żadnego powodu zwrotu, a przedsiębiorca nie może żądać odstępnego. Konsument musi odesłać nieużywany produkt. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je ponieść. Są jednak grupy produktów, których zakup w sklepie wirtualnym nie daje jednocześnie możliwości zwrotu. Nie można zrezygnować z zakupów, gdy zamawiamy: płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowano je z folii, stanowi o tym tzw. klauzula celofanowa. Rezygnacja nie będzie też możliwa, gdy kupiliśmy wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert. Wato pamiętać, że prezenty kupione w sieci, które okazały się wadliwe, niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się można reklamować. Kupujący ma no to dwa lata od momentu zakupu. Koniecznie trzeba zachować paragon lub inny dowód zakupu, bo to ułatwi dochodzenie roszczeń, w szczególności w przypadku składania reklamacji.
Więcej informacji o prawach konsumentów oczekujących na świąteczną przesyłkę a także praktyczny poradnik jak bezpiecznie korzystać z usług pocztowych, można znaleźć na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O tym jak robić bezpiecznie e-zakupy za granicą informuje Europejskie Centrum Konsumenckie.

W dziale dostępne są również artykuły:

 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »