tygodnik opoczyński
Ogłoszenia
Wyróżnione
FORD fiesta (1998), 1.3 benzyna, 1.600 zł + ...
czytaj dalej »

PRALKA automat, lodówka, rowerek dziecięcy 16" ...
czytaj dalej »

AUDI A3 (2001), I właściciel, navi, opcja, tel. ...
czytaj dalej »
Baza firm
 
Warto wiedzieć

(Bez)cenne SMS-y

W 2009 r. na świecie wysłano prawie 5 bilionów SMS?ów, z czego 46 miliardów napisali Polacy. Każdy z nas statystycznie wysyła tygodniowo 30 SMS?ów i prowadzi 38 rozmów. Rekordziści piszą ponad 50 wiadomości. Czasem przychodzi im płacić za to bardzo słoną cenę?
Za pomocą SMS?a można podobno wygrać atrakcyjne nagrody: gotówkę, samochody z wyższej półki, nowoczesny sprzęt, a także dowiedzieć się, ile będziemy mieć dzieci, poznać datę swojej śmierci, zbadać, czy nie jesteśmy zarażeni wirusem świńskiej grypy albo też śledzić swojego partnera. Niestety, większość pojawiających się tego typu ofert całkowicie mija się z prawdą i nastawiona jest przede wszystkim na wyłudzenie pieniędzy. Usługodawcy bardzo niechętnie podają faktyczne koszty związane z korzystaniem z tego typu usług, a czasem wręcz wprowadzają w błąd, podając ich nieprawdziwe ceny. Co więcej, unikają też podawania swoich danych kontaktowych i teleadresowych, co utrudnia ewentualne zgłaszanie reklamacji czy dochodzenie roszczeń finansowych. Operatorzy telefonii komórkowych z kolei bronią się przed nimi, zasłaniając się brakiem odpowiedzialności za działalność dostawców usług opartych na tzw. numerach specjalnych, czyli Premium SMS (Premium Rate).
Premium SMS to wiadomości specjalne, nierozliczane na podstawie abonamentu ani nieobjęte bezpłatnymi pakietami. Obecnie usługi Premium najbardziej popularne są w sektorze tzw. mikropłatności (płatności za drobne usługi, np. dostęp do plików i płatnych treści na stronach www.). Najczęściej służą udostępnianiu treści multimedialnych i serwisów rozrywkowych: gier, konkursów, loterii.
Zgodnie z prawem, bez względu do kogo piszemy, zawsze musimy mieć jasną i rzetelną informację o cenie wiadomości. Wprowadzać w błąd nie może także treść SMS?ów, które dostajemy, biorąc udział w różnych konkursach. Nie zawsze obowiązki te są przestrzegane. Tylko w 2010 r. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło około stu skarg na esemesowe konkursy oraz strony internetowe zachęcające do płacenia przez SMS?a. Dotyczyły one m.in. nieudostępniania regulaminu usługi czy oficjalnego uzależniania zdobycia nagrody od wysłania tylko jednego SMS?a, podczas gdy okazuje się, że należy ich wysłać wiele. W tego typu sprawach wszczęto dziewięć postępowań, a na niektórych przedsiębiorców nałożono dotkliwe kary (mogą one wynosić do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu).
W Urzędzie Komunikacji Elektronicznej trwają rozmowy w sprawie wypracowania mechanizmów, które wyeliminują nieuczciwe loterie i konkursy SMS. Nad rozwiązaniami dotyczącymi rynku Premium Rate pracują wspólnie przedstawiciele wszystkich zainteresowanych stron: UKE, UOKiK, Ministerstwa Infrastruktury oraz poszczególnych operatorów i dostawców usług. Są już pierwsze ustalenia, w tym harmonogram wdrażania mechanizmów ochronnych.
Do 15 kwietnia operatorzy mieli zamieścić na swoich stronach internetowych spis numeracji Premium Rate wraz z informacją o agregatorze (firmie dostarczającej dane usługi), który dysponuje daną numeracją oraz jego danymi kontaktowymi. Ponadto powinni także udostępnić informacje o bezpiecznym korzystaniu z numerów specjalnych.
W telefonicznych biurach obsługi klienta (tzw. call center) mają pojawić się specjalne grupy pracowników zajmujących się tą tematyką. Zostają też wprowadzone dzienne i miesięczne progi kwotowe, po przekroczeniu których klient zostanie poinformowany o tym fakcie poprzez wiadomość SMS. W pierwszym etapie ? przez agregatora, docelowo ? przez operatorów.
Poszczególni operatorzy już teraz mają w swoich ofertach usługi pozwalające na przynajmniej częściowe zapanowanie nad wysokością faktur, zarządzanie usługami specjalnymi czy nałożenie tzw. blokady rodzicielskiej. Aktywacja i korzystanie z tego typu narzędzi są zwykle bezpłatne. Najlepszym źródłem informacji o nich są konsultanci biur obsługi klienta i pracownicy salonów firmowych. Szczegółów można też szukać na stronach internetowych operatorów.
Zasady odstąpienia od udziału w loterii i rezygnacji z subskrypcji określa regulamin danej usługi. Jednocześnie warto pamiętać, że na mocy ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, uczestnik loterii może poprzez złożenie oświadczenia na piśmie skierowanego do dostawcy usług o podwyższonej opłacie, organizatora loterii odwołać wszelkie wyrażone uprzednio w sposób bezpośredni lub uzyskane w sposób dorozumiany zgody na przesyłanie przez niego jak i jego zleceniodawców, jakichkolwiek niezamówionych krótkich wiadomości tekstowych SMS na numer telefonu, którego właścicielem jest uczestnik loterii.
Osoby wprowadzone w błąd przez nieuczciwych przedsiębiorców mogą skorzystać z pomocy rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerem infolinii 800 800 008. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że nie wprowadza konsumentów w błąd.
(wk)

***
Cennik Premium SMS

Każdy może samodzielnie sprawdzić cenę specjalnego SMS?a na podstawie numeru, na jaki należy wysłać wiadomość.
Jeżeli numer zaczyna się na 7, koszt SMS?a netto oznacza jego następna cyfra. SMS?y wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 kosztują mniej niż złotówkę netto. Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1 zł netto.

? 72**(*) ? koszt SMS?a wynosi 2 zł plus VAT
? 73**(*) ? koszt SMS?a wynosi 3 zł plus VAT
? 74**(*) ? koszt SMS?a wynosi 4 zł plus VAT
? 75**(*) ? koszt SMS?a wynosi 5 zł plus VAT
? 76**(*) ? koszt SMS?a wynosi 6 zł plus VAT
? 77**(*) ? koszt SMS?a wynosi 7 zł plus VAT
? 78**(*) ? koszt SMS?a wynosi 8 zł plus VAT
? 79**(*) ? koszt SMS?a wynosi 9 zł plus VAT

Możsemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS?a netto, czyli:

? 910**(*) ? koszt SMS?a wynosi 10 zł plus VAT
? 911**(*) ? koszt SMS?a wynosi 11 zł plus VAT
? 912**(*) ? koszt SMS?a wynosi 12 zł plus VAT
? 913**(*) ? koszt SMS?a wynosi 13 zł plus VAT
? 914**(*) ? koszt SMS?a wynosi 14 zł plus VAT
? 915**(*) ? koszt SMS?a wynosi 15 zł plus VAT
? 916**(*) ? koszt SMS?a wynosi 16 zł plus VAT
? 917**(*) ? koszt SMS?a wynosi 17 zł plus VAT
? 918**(*) ? koszt SMS?a wynosi 18 zł plus VAT
? 919**(*) ? koszt SMS?a wynosi 19 zł plus VAT
? 920**(*) ? koszt SMS?a wynosi 20 zł plus VAT
? 925**(*) ? koszt SMS?a wynosi 25 zł plus VAT
? 935**(*) ? koszt SMS?a wynosi 35 zł plus VAT

Przygotowano z wykorzystaniem materiałów UKE, UOKiK i operatorów sieci komórkowych.

W dziale dostępne są również artykuły:

 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »