tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Aktualności

 Łatwiejszy meldunek

 
W końcu ubiegłego roku wprowadzono zmiany upraszczające dopełnienie obowiązku meldunkowego. Najważniejsza z nich umożliwia dokonanie wymeldowania podczas meldunku w nowym miejscu zamieszkania. Mimo łatwiejszych procedur w opoczyńskim magistracie wciąż więcej osób się wymeldowuje niż melduje


Obowiązek meldunkowy nakłada na wszystkich obywateli ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych z 10 kwietnia 1974 roku. Polega on na konieczności zameldowania się w miejscu pobytu stałego lub czasowego, w ciągu 30 dni od zamieszkania pod wskazanym adresem oraz wymeldowaniu się z chwilą opuszczenia dotychczasowego miejsca pobytu. Do 30 grudnia, aby zameldować się w nowym miejscu pobytu, trzeba było najpierw wymeldować się we właściwym urzędzie w poprzednim miejscu zamieszkania. Przemeldowanie wymagało więc co najmniej dwóch wizyt w urzędach, niekiedy oddalonych od siebie o wiele kilometrów. Dzięki nowelizacji ustawy od 31 grudnia można zameldować się w nowym miejscu pobytu i jednocześnie, w trakcie tej samej wizyty, wymeldować się z poprzedniego adresu (stałego lub tymczasowego). W takiej sytuacji osoba meldująca się jest zwolniona z obowiązku przedkładania zaświadczenia o wymeldowaniu się z poprzedniego miejsca pobytu. Co więcej, osoby meldujące się nie muszą już podawać informacji o wykształceniu, czy obowiązku wojskowym, ani przedkładać książeczki wojskowej.
Nowe przepisy zniosły również 3?miesięczne pobyty czasowe. Obecnie nie ma obowiązku meldowania obywateli polskich oraz obywateli Unii Europejskiej na pobyt czasowy, nieprzekraczający tego okresu. W miejscu czasowego pobytu musimy zameldować się, jeśli nasz pobyt w nowym miejscu będzie dłuższy niż 3 miesiące. Z kolei obywatel polski wyjeżdżający poza granice kraju powinien zgłosić swój wyjazd, jeśli będzie on dłuższy niż 6 miesięcy (a nie powyżej 3, jak do niedawna).
Dodatkowym ułatwieniem jest możliwość dopełnienia formalności meldunkowych przez ustanowionego pełnomocnika. Oznacza to, że w imieniu osoby meldującej się (mocodawcy) zarówno zameldowania, jak i wymeldowania, może dokonać pełnomocnik. Nie musi dysponować w tym celu podpisem potwierdzonym przez notariusza ? wystarczy nawet odręcznie sporządzone pełnomocnictwo z podaniem danych osobowych osoby meldującej się i pełnomocnika.


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 20 (827) z dnia 17 Maja 2013r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »