tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Opoczno

 Prawie poselska debata

 
Aż trzech uczniów „Żeromskiego” zostało posłami na Sejm dla Dzieci i Młodzieży

Z inicjatywy uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Opocznie szkoła, jak wiele innych w Polsce, przystąpiła do projektu: „Samorząd uczniowski”, którego organizatorem jest Kancelaria Sejmu RP we współpracy z ministrem edukacji narodowej, Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją „Projekt: Polska” oraz Fundacją Nowe Media. Podstawowym warunkiem kwalifikacji do projektu było przygotowanie i przeprowadzenie szkolnej debaty „Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę osób?”. Debata taka odbyła się w „Żeromskim” 22 kwietnia i uczestniczyli w niej członkowie samorządu uczniowskiego. Debata obejmowała trzy panele dyskusyjne: przystępny samorząd, współpraca samorządu uczniowskiego i terytorialnego oraz sposoby aktywizowania uczniów do pracy w samorządzie.
Przybyłych uczniów i opiekunów samorządu uczniowskiego, Krystynę Wołąkiewicz i Jacka Plucińskiego, przywitał uczeń klasy IIa – Jacek Wiaderny, przedstawiając zebranym cele debaty. W pierwszym panelu dyskusyjnym zaprezentowano cele, jakie stoją przed samorządem uczniowskim jako niezwykle ważnym organem statutowym szkoły, o czym mówi art. 55 ustawy o systemie oświaty. Dyskusja w tym panelu, już od pierwszych wypowiedzi, miała niezwykle ożywiony charakter. Uczestnicy debaty przytaczali liczne przykłady działalności samorządu, które wzbogacają ofertę edukacyjną szkoły: organizację dnia otwartego szkoły, uczestnictwo w promowaniu licznych sukcesów naukowych, sportowych i artystycznych jakie osiągają uczniowie „Żeromskiego”. Podczas dyskusji uznano, że ważnym dla skutecznego działania samorządu jest fakt, że w jego skład wchodzą przedstawiciele wszystkich klas, a więc problemy jakimi zajmuje się prezydium samorządu są tymi, które faktycznie w szkole zaistniały. Tylko taka praca samorządu da efekty, z których zadowolona będzie społeczność uczniowska.
Drugi panel tematyczny, prowadzony przez Michała Białka z kl. Ia, dotyczył różnic i podobieństw pomiędzy samorządem terytorialnym i szkolnym. Padały liczne przykłady ukazujące jak wiele podstaw działania obu samorządów jest spójnych. Wśród nich regulacje prawne i cele działania. Oba samorządy powołane są do działania na rzecz społeczności, która je wybrała i która, podczas kolejnych wyborów, oceni skuteczność działania. W tym miejscu padła konkluzja, że przedstawiciele obu samorządów są zatrudnieni na czas określony, a ich pracodawcami są wyborcy. Warto, aby o tym pamiętali podczas trwania kadencji. Ponadto podczas ożywionej dyskusji stwierdzono, że oba samorządy powinny ze sobą ściśle współpracować, co byłoby wymiernym przykładem demokratyzacji życia publicznego i z całą pewnością podniosłoby efektywność pracy szkoły i organu ją prowadzącego. W tym bloku pojawił się również temat kampanii wyborczej do samorządu szkolnego. Dyskutanci zgodnie stwierdzili, że sposób wyborów do samorządu uczniowskiego nie do końca wszystkich zadowala. Konieczne jest wprowadzenie takich zmian, które umożliwią lepsze poznanie koncepcji pracy samorządu proponowanej przez kandydatów do prezydium. Warto może byłoby wprowadzić formułę otwartej debaty, a więc zbliżyć sposób prezentowania kandydatów do takiego, który ma miejsce podczas wyborów do samorządu lokalnego.
Ostatni panel tematyczny, prowadzony przez Agnieszkę Madej z klasy IIa skupiał się na tym co zrobić, aby w pracę samorządu włączyć jak największą liczbę osób. Jednym z pomysłów było powołanie sekcji, np. kulturalne życie szkoły, dział promocji, czy sekcja dziennikarska. Każda z nich posiadałaby na wyposażeniu niezbędny sprzęt umożliwiający pracę oraz dokumentowanie życia szkolnego. Taka forma działalności z całą pewnością zachęciłaby wielu do pracy, byłaby okazją do rozwijania indywidualnych zainteresowań oraz aktywnego włączenia się do życia społeczności szkolnej. Pod koniec dyskusji zgodnie stwierdzono, że konieczne jest upowszechnienie nowych idei pracy ważnego organu statutowego szkoły, jakim jest samorząd uczniowski i włączenie do jego pracy osób kreatywnych, odpowiedzialnych i asertywnych, którzy potrafią wykorzystać sympatię i zaufanie zarówno uczniów, jak i nauczycieli. A takich uczniów w „Żeromskim” jest bardzo wielu.
Taka forma dyskusji, mająca formę debaty już dwukrotnie została w ZSO przeprowadzona. I kolejny raz okazała się najlepszym sposobem na wymianę poglądów i kuźnią wielu pomysłów, które pojawiały się podczas jej trwania, często spontanicznie. Przebieg całej debaty został udokumentowany, a płytę z nagraniem przekazano organizatorowi programu „Samorząd uczniowski”.
Trzech uczniów szkoły zostało posłami na XVI sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży. 1 czerwca na Wiejskiej w Warszawie wezmą udział w obradach: Agnieszka Madej, Michał Białek i Jacek Wiaderny. To znaczne osiągnięcie, bo konkurencja była bardzo duża.


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 21 (672) z dnia 28 Maja 2010r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »