Drzewicka filia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Opocznie prowadzi cykliczne zajęcia ogólnostymulujące rozwój dla dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi
Zajęcia ogólnostymulujące rozwój dziecka w drzewickiej poradni
Proces rozwoju człowieka nie zawsze przebiega w sposób prawidłowy. Często zdarza się, że działanie czynników niekorzystnie wpływających na płód w okresie prenatalnym lub podczas porodu skutkuje różnorakimi dysfunkcjami występującymi u dziecka.
Można tu mówić o upośledzeniu umysłowym różnego stopnia, dziecięcym porażeniu mózgowym, nadpobudliwości psychoruchowej, autyzmie oraz wszelkich zespołach genetycznych. Niemniej, każde dziecko bez względu na to, czy jest zdrowe czy też występuje u niego jakaś dysfunkcja rozwojowa, ma prawo do akceptacji i miłości. Ma też prawo brać udział w życiu społecznym.
Wiadomo jednak, że osoby niepełnosprawne w szerokim tego słowa znaczeniu, mają problemy z pełnym funkcjonowaniem w społeczeństwie. Bez właściwej pomocy takie dziecko nie jest w stanie współistnieć w zdrowej grupie rówieśniczej. Dlatego celem edukacji jest wszechstronny rozwój, przez co rozumie się usprawnianie wszystkich funkcji na miarę możliwości indywidualnych dzieci oraz przygotowanie ich do codziennego życia ? tak, aby umiały sterować własnym zachowaniem i mogły uczestniczyć w życiu społecznym.
W związku z tym od dwóch lat Poradnia Psychologiczno?Pedagogiczna prowadzi cykliczne zajęcia ogólnostymulujące rozwój dla dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Zajęcia prowadzone są według opracowanego przez nas programu i odbywają się raz w tygodniu. Uczestniczy w nich siedmioro dzieci, u których stwierdzono różnorakie dysfunkcje: ADHD, autyzm, mózgowe porażenie dziecięce, zespół Downa i inne.
Celem spotkań jest stymulowanie poszczególnych sfer rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego u dzieci. Szczególny nacisk kładziemy na rozwijanie pozytywnych relacji z innymi osobami. W pracy wykorzystujemy różnego rodzaju metody terapeutyczne.
Nasi podopieczni podzieleni są na dwie grupy. W pierwszej są dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, u których stwierdzono autyzm, mózgowe porażenie dziecięce, ADHD oraz zespół genetyczny. Zajęcia mają charakter grupowy. Czworo dzieci może rozwijać różne umiejętności zarówno pracując samodzielnie jak i współdziałając z innymi. Do drugiej grupy należy troje dzieci w wieku do trzech lat. Jedno ma zespół Downa a dwoje autyzm. Tutaj prowadzimy zarówno indywidualne jak i grupowe formy pracy.
Zajęcia należą do najciekawszych i jednocześnie najtrudniejszych wyzwań terapeutycznych, z którymi przyszło nam się zmierzyć. Dają możliwość wykorzystania w praktyce posiadanej wiedzy specjalistycznej, ale przede wszystkim stwarzają szanse realizacji motta naszej placówki ?Człowiek jest tyle wart, ile pomoże drugiemu?.
Monika Madej ? psycholog
Alina Minkina ? logopeda
|