tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Zdrowie

 Konflikt w pracy

 
Zdaniem psychologa Zła atmosfera w pracy to jedna z bardziej stresujących sytuacji, jaka może nas spotkać. Ludzie przenoszą stresy z pracy do domu. Dlatego umiejętność radzenia sobie z konfliktami w pracy, to szalenie ważna sprawa

Gdy ktoś podłożył nam świnię, plotkuje za naszymi plecami, stara się nas oczernić lub chce nas ?wygryźć?, człowiek wpada we wściekłość. Czasem jesteśmy zdolni udusić drugą osobę gołymi rękami tylko dlatego, że musimy ciągle zmywać po niej naczynia w pracy lub dlatego, że dostała o 50 zł wyższą podwyżkę niż my. Bywa, że ktoś po prostu działa nam na nerwy?
Okazuje się jednak, że konflikty w pracy rzadko wynikają po prostu z czyjejś czystej złej woli. Częściej ich podłożem jest rywalizacja narzucona przez przełożonych, trudności w otwartej komunikacji lub zwyczajna niezgodność charakterów (np. brak empatii lub elastyczności w postawach).

Unikać czy urabiać?
Konflikty długo traktowane były przez psychologów pracy jako coś niepożądanego i szkodliwego. Dążono do ich unikania. Okazało się jednak, że mimo wszelkich wysiłków i tak się one pojawiają. W dodatku psycholodzy spostrzegli, że wydajność, poczucie identyfikacji z pracą i samopoczucie pracowników jest lepsze jeśli ludzie uczą się rozwiązywać konflikty, a nie ich unikać. Dlatego dzisiaj czasem wręcz dąży się do ujawniania różnych tarć w pracy po to, aby na dłuższą metę polepszyć relacje między ludźmi i poprawić funkcjonowanie firmy.
Nie znaczy to oczywiście, że konflikty należy wywoływać ? konfliktowanie ludzi przeważnie źle się kończy. Jeśli jednak już jakiś spór się pojawia, to strategia unikania najczęściej tylko pogłębia problem.
Oto garść wskazówek dotyczących konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
* Dąż do ujawnienia konfliktu, porozmawiaj otwarcie z drugą osobą. Nie zwlekaj z tą rozmową. We wczesnych etapach konfliktu łatwiej go rozwiązać niż w późniejszych.
* Przygotuj się do rozmowy. Stwórz sobie plan, tak abyś wiedział, co chcesz powiedzieć, nie idź na żywioł.
* Skup się na mówieniu o faktach i swoich odczuciach w związku z nimi, a nie na wadach drugiej osoby. Powiedz dlaczego coś ci przeszkadza lub cię irytuje.
* Wysłuchaj drugą stronę uważnie i staraj się zrozumieć jej stanowisko. Popatrz na sprawę z jej perspektywy, bez osobistych uprzedzeń.
* Jeśli popełniłeś jakiś błąd, przyznaj to otwarcie, powiedz, że ci przykro z tego powodu lub przeproś.
* Nie musisz rozwiązać problemu od razu, za pierwszym razem. Jeśli natraficie na impas, pozwól aby czas minął, wróć do tematu następnego dnia, do rozwiązania może dochodzić po kilku rozmowach, małymi kroczkami.
* Jeśli druga strona nie chce rozwiązywać konfliktu, poszukaj mediatora lub zwróć się do przełożonego.
* Spójrz na całość z szerszej perspektywy, zdystansuj się, pamiętaj, że to tylko praca. Prędzej czy później wasz konflikt stanie się nieważny i będzie jedynie dalekim wspomnieniem.

Czego unikać?
Jakie błędy najczęściej robimy w sytuacji konfliktowej.
* Rozmawianie o konflikcie bez przygotowania i bez planu jego rozwiązania.
* Zakładanie, że to druga osoba musi się do nas dopasować, nie ma mowy abyśmy sami się do niej dopasowali.
* Utrata panowania nad sobą.
* Atakowanie, obwinianie, bezkonstruktywna krytyka, wytykanie wad i mówienie o motywach drugiej osoby (?Bo ty chcesz??, ?Tobie się zdaje?? itp.), wmawianie co druga osoba czuje i dlaczego coś robi.
* Dążenie do wygranej. W sytuacji konfliktowej powinno się dążyć do wypracowania kompromisu, a nie do zwycięstwa nad przeciwnikiem.


dr Marcin Florkowski, psycholog   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 38 (741) z dnia 23 Września 2011r.
W dziale Zdrowie dostępne są również artykuły:

Pokaż pełny spis treści
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »